Selasa, 10 Februari 2009

Berita Terkini Dari Perak

Tuesday, February 10, 2009
HANYA ENAM ORANG EXCO SAHAJA ANGKAT SUMPAH


Timbul tanda tanya, mengapa hanya 6 orang sahaja EXCO yang angkat sumpah, mana 3 yang lain. mereka itu ialah ADUN Sungai Rapat, Hamidah Osman, Datuk Ramly Zahari (Manong), Dr. Mah Hang Soon (Chenderiang), Datuk Saarani Mohamad (Kota Tampan), Mohd Zahir Abdul Khalid (Kamunting) dan Zainol Fadzi Paharudin (Sungai Manik).

Majlis angkat sumpah berlangsung dengan satu kawalan yang sangat ketat, FRU dan pasukan keselamatan ditempatkan di merata tempat. Suasana ini akan sentiasa menghantui dan membimbangi kerajaan Haram BN sepanjang masa selagi keadilan tidak dikembalikan kepada rakyat. Rakyat dan Pakatan Rakyat mahu DUN dibubarkan, mandat perlu diberi kepada rakyat bagi memilih kerajaan baru. Rakyat akan puas hati bila mereka diberi hak memilih dengan adil, apa pun keputusan samada menyebelahi BN mahupun Pakatan Rakyat, rakyat akan menerima dengan hati yang puas.

Posted by MisbahulMunir at 11:33 AM 2 comments
TERKINI DI PERAK
MB & EXCO Pakatan Rakyat berlepas ke pejabat SUK


Baru sebentar tadi Dato' Seri Hj Nizar dan EXCO keluar dari kediaman MB menuju ke pejabat SUK untuk menjalankan tugas rasmi sebagaimana biasa. Hari Selasa adalah hari MB dan EXCO betemu pelanggan. Oleh kerana dihalang oleh FRU dan pasukan keselamatan daripada memasuki pejabat, MB dan EXCO hanya melambai-lambai tangan kepada pegawai dan kakitangan kerajaan yang kelihatan ramai di koridor dan halaman pejabat SUK. Lambaian MB disambut oleh seluruh pegawai pejabat SUK sebagai tanda simpati dan sokongan moral.

Di pejabat SUK sejak beberapa hari yang lepas ditempatkan pasukan FRU dan pasukan keselamatan yang mengawal ketat pintu masuk Bangunan Perak Darul Ridzuan.

Adun Behrang dan Adun Changkat Jering tidak hadir mahkamah.

Perbicaraan kes rasuah yang melibatkan 2 Adun tersebut ditangguhkan kerana 2 Adun tersebut tidak hadir ke mahkamah. Maklumat yang diterima Adun Changkat Jering sedang tenat di ICU Hospital Selayang, manakala Adun Behrang juga dilaporkan sakit.


Posted by MisbahulMunir at 11:02 AM 3 comments

RAKYAT BUKIT GANTANG KEHILANGAN WAKIL PARLIMENNYA YANG CUKUP WIBAWA


Saya menggantikan Allahyarham Hj Roslan Shahrom di Majlis Bacaan Yaasin dan Solat Hajat di Surau Batu 6, Changkat Jering. Allahyarham sepatutnya menyampaikan ucapan pada majlis tersebut. Oleh kerana pemergiannya ke alam baqa' saya diminta oleh pegawai Pusat Khidmat Masyarakat Ahli Parlimen Bukit Gantang menggantikan tempat Allahyarham. Dalam ucapan pengerusi majlis, beliau menjelaskan bahawa Allahyarham seorang yang cukup disenangi oleh semua lapisan rakyat di Bukit Gantang, seorang yang gigih, cukup wibawa, mudah mesra, tidak sombong, gayanya yang bersahaja, sering memberi khidmat rawatan As Syifa' secara sukarela dan mudah diajak ke setiap program samada yang formal atau yang tidak formal. Perwatakan yang sebeginilah menyebabkan Allahyarham cukup disenangi dfan diterima oleh rakyat Bukit Gantang walaupun bukan anak jati Bukit Gantang.

Rakyat Bukit Gantang kehilangan wakilnya yang cukup berkaliber. Sewaktu minum, mereka menyatakan hasrat supaya calon pengantinya yang akan dipilih oleh PAS Pusat hendaklah calon yang mempunyai ciri-ciri seumpama itu, walau bagaimanapun PAS Bukit Gantang bersedia menerima siapa sahaja calon yang akan diputuskan oleh pimpinan tertinggi parti.
Posted by MisbahulMunir at 2:48 AM 4 comments

DATO' SERI HJ NIZAR TALQINKAN JENAZAH HJ ROSLAN SHAHROM


Orang ramai terpegun apabila Dato' Seri Hj Nizar telah mentalqinkan jenazah Allahyarham Hj Roslan Shahrom di tanah perkuburan Kg Changkat Larang. Kandungan talqin yang disampaikan cukup menyentuh perasaan orang ramai yang mendengarnya, kerana ia bukan sahaja menyentuh perihal si mati, bahkan mengingatkan juga kepada yang masih hidup supaya menghayati tuntutan syahadatain. Manakala Dato' Syeikh Mohd Noor Mansur Al Hafiz, Pengarah JAIP telah mengepalai bacaan tahlil.

Ribuan orang ramai telah memberi penghormatan kepada jenazah Almarhum diupacara pengebumian. Antara pimpinan Pakatan Rakyat yang hadir ialah Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ustaz Ahmad Awang, Datuk Mahfuz Omar, Dr. Hatta Ramli, Salehuddin Ayob dan beberapa Ahli Parlimen yang lain. Pimpinan Pakatan Rakyat Negeri Perak juga turut hadir. Solat Jenazah telah disempurnakan berulang-ulang kali di kediamannya dan juga di masjid.
Posted by MisbahulMunir at 2:03 AM 0 comments
Monday, February 9, 2009
ALLAHYARHAM YB ROSLAN AKAN DIKEBUMIKAN LEPAS ASAR PETANG INI
Allahyarham akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Kg. Changkat Larang lewat petang ini. Manakala Solat Jenazah akan dilangsungkan jam 6.00 petang di kediaman Allahyarham di Kg. Changkat Larang, Batu Gajah. Allahyarham meninggal dunia pagi tadi setelah diserang penyakit jantung ketika menunggang basikal yang dipinjam dari rakannya. Allahyarham meninggal dunia di tempat kejadian. Jenazahnya kemudian terus di bawa ke Hospital Batu Gajah untuk bedah siasat.

Allahyarham mula melibat diri dalam politik sepenuh masa sejak tahun 1999 apabila dipilih oleh PAS untuk bertanding dalam Pilihanraya Umum 1999 di Parlimen Bukit Gantang. Nasibnya kurang baik, Allahyarham gagal memenangi kerusi tersebut. Kemudian bertanding pula di DUN Rapat Setia pada pilihanraya 2004, sekali lagi gagal. Pada pilihanraya umum 2008 yang lalu, Allahyarham kembali bertanding di Parlimen Bukit Gantang dan berjaya menewaskan Calon BN, Abdul Azim bin Mohd Zabidi (Bendahari UMNO) dan calon Bebas dengan majoriti 1566.

Sebelum menceburkan diri dalam politik sepenuh masa, beliau pernah berkhidmat sebagai pegawai kerajaan, jawatan yang terakhir ialah Pengarah Sumber Tenaga Manusia & Pentadbiran PKNP. Allahyarham berkelulusan Sarjana (Master) Sains Pembangunan Sumber Manusia UPM, dan juga Diploma Islamic Study UIA. Allahyarham meninggalkan seorang balu (Puan Safiah bt. Harun) dan meninggalkan 11 orang anak.

Selain berkhidmat sebagai Ahli Parlimen Bukit Gantang, Allahyarham dilantik oleh Kerajaan Pakatan Rakyat sebagai Pengerusi Yayasan Perak. Sepanjang perkhidmatannya sebagai Ahli Parlimen Bukit Gantang, Allahyarham begitu aktif berkhidmat dan berbakti kepada seluruh rakyat tanpa mengira fahaman agama dan politik. Sikapnya yang mudah mesra dengan orang ramai begitu disenangi oleh para pengundi, sementelah pula, Allahyarham juga seorang pengamal perubatan Islam As Syifa'. Dalam siri-siri lawatan beliau ke setiap kampung, beliau bukan sahaja menyampaikan sumbangan, memberi tazkirah, ceramah atau merasmikan majlis malahan turut memberi rawatan perubatan As Syifa' secara percuma.

Sebagai Pengerusi Yayasan Perak, Allahyarham telah berjaya menaikan imej Yayayan Perak dan Kerajaan Perak melalui program pemberian Dermasiswa Rakyat, Kelas Tusyen Gemilang, Tabung Pinjaman Perniagaan Kecil dan sebagainya.

Kini beliau telah mendahului kita untuk bertemu Allah Rabbul Jalil, semuga rohnya akan dicucuri rahmat, dan diharap ahli keluarganya bersabar dengan ujian ini.
Posted by MisbahulMunir at 2:50 PM 4 comments
BERITA MENGEJUT YANG MENYEDIHKAN
Al Fateehah, YB Hj Roslan Shahrom (MP Bukit Gantang) telah meninggal dunia sebentar tadi apabila terjatuh dari basikal yang dinaiki. Ia disahkan oleh YDP PAS Kawasan Batu Gajah. Jenazahnya sekarang berada di hospital untuk bedah siasat.
Posted by MisbahulMunir at 12:40 PM 11 comments
ISU MOHON SEMBAH DERHAKA
Memohon Sembah Derhaka 1
Nizar Jamaludin telah mencipta ungkapan yang akan menjadi klasik dan akan menjadi renungan. Ia bertali-tali dalam SMS, diulang sebut dalam Facebook dan lain-lain wahana. Apa yang berlaku adalah proses perundingan dan pentakrifan kolektif budaya politik Melayu.

Nizar dititah undur sebagai menteri besar dan menteri besar itu "menyembah mohon derhaka," satu ungkapan yang oxymoron kerana pantang Melayu menderhaka kepada raja. Derhaka dalam erti kata yang mudah adalah tidak patuh kepada raja. Dalam konteks sistem politik dimana sultan memiliki kuasa mutlak derhaka adalah satu perlanggaran yang berat.

Tetapi kita tidak hidup dizaman rex non potest peccare - raja tidak melakukan kesalahan, titah raja adalah hukum dan sentiasa benar. Tetapi kini raja diikat oleh perlembagaan. Nizar melakukan sesuatu yang terdapat dalam peruntukan perlembagaan, negeri Perak, perlembagaan yang sama mengikat Sultan Perak. Maka Nizar tidak derhaka. Tetapi Nizar bercakap dengan Sultan, maka laras bahasanya perlulah mengikut bahasa pertuturan rakyat bercakap dengan Sultan.

Namun betulkah pantang Melayu menderhaka kepada raja?Tun Perak melakukan tindakan yang menderhaka kerana tidak membunuh Hang Tuah seperti yang diarahkan oleh sultan. Hang Tuah difitnah melakukan hubungan sulit dengan salah seorang gundik raja dan bendahara tersebut tahu laksamana itu tidak bersalah dan beliau tahu yang salah adalah sultan yang menjatuhkan hukuman tanpa usul periksa. Tindakan bendahara menyembunyikan Hang Tuah tidak diketahui sultan sehinggalah baginda memerlukan laksamana tersebut untuk menewaskan Hang Jebat. Sekiranya sultan tahu bendahara tidak melaksanakan hukuman mati tersebut sebelum Hang Jebat memberontak sudah pasti bendahara akan diistihar derhaka dan dihukum mati.

Tetapi tradisi persuratan Melayu tidak mencemoh Tun Perak sebagai derhaka. Bahkan beliau melihat keingkarannya kepada perintah sultan sebagai satu tindakan yang berani dan adil. Berani kerana melakukan sesuatu yang boleh menggadai nyawanya sendiri, dan adil kerana tidak bersekongkol dengan kesilapan dan kezaliman yang dilakukan oleh sultan. Tetapi Tun Perak hidup dizamannya dan dalam sistem zaman itu. Dia tidak boleh "menyembah mohon derhaka".

Memohon Sembah Derhaka 2


Ada tiga bentuk budaya politik Melayu berhubungan dengan kekuasaan. Yang pertama ditujukan oleh Hang Tuah, kesetiaan membuta tuli, menerima raja tidak melakukan kesalahan- rex non potest peccare-, kedua ditampilkan oleh Hang Jebat dengan ungkapan raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah, keadilan mesti ditegakan meskipun langit runtuh. Dan ditengah-tengah kedua kutub pendirian ini kita melihat sikap Tun Perak, orang yang tahu mana yang adil dan mana yang zalim dan untuk menegakan keadilan terdapat cara-cara yang berbeda dan pilihan tersebut menuntut kebijaksanaan.

Tun Perak adalah bendahara kesultanan Melaka yang teragung dan dibawah pemerintahanan Melaka menjadi sebuah empayar yang kaya dan makmur. Tun Perak adalah arkitek kepada pax Malacca satu keteraturan serantau, perdagangan bebas dan kehidupan sosial yang amat kosmopolitan. Di situ juga bermula sistem perundangan dan peraturan, dan tanpa system perundangan dan peraturan ini Melaka tidak boleh wujud sebagai empayar yang makmur dan pusat perdagangan Asia.

Suatu ketika dahulu satu generasi muda mengagung-agungkan penderhakaan Hang Jebat yang berakhir kepada porak peranda di Melaka. Jika kita ingin mengambil perbanding dengan dinamika pergelutan politik dan sosial dizaman Revolusi Perancis kita boleh mengolongkan Hang Jebat sebagai seorang Jacobin, golongan radikal dalam revolusi tersebut yang idealismenya dinodai oleh Reign of Terror yang mereka hasilkan.

Revolusi Perancis selain dari satu pemberontakan sosial dan politik untuk menggantikan rejim lama, Ancien Regime, juga satu revolusi yang didorong oleh idea-idea dari Pencerahan Eropah Benua. Dalam kemelut yang dihasilkan oleh revolusi tersebut berlaku satu perdebatan agong intelektual, antara Edmund Burke dengan Thomas Paine.

Edmund Burke adalah seorang reformis yang amat sedar dengan pemerintahan kuku besi sistem raja multlak. L’etat cest moi-Beta adalah Negara, kata raja Perancis Louis XIV. Maka apabila rakyat bangun menuntut perubahan dan keadilan Edmud Burke pada mulanya mengalu-alukan perkembangan di Perancis tersebut. Tetapi apabila beliau mula melihat revolusi itu telah menghasilkan kekacauan dan terdapat segolong elit England yang ingin memproposikan revolusi tersebut maka dia mengangkat pena dan menulis karya agong Reflections on the Revolution in France. Renungan itu disambut dan disanggah oleh Thomas Paine The Rights of Man yang juga satu karya besar.

Sumber: khalidjaafar.org

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons