Sabtu, 13 Mac 2010

MCA DIINGAT TIDAK CAMPURI URUSAN AGAMA ISLAM


Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

ALOR SETAR: MCA tidak berhak mengeluarkan resolusi yang bersifat mencampuri hal ehwal urusan agama Islam.

Apatah lagi berkaitan perundangan Islam di mana negara ini memiliki institusi yang bertanggung jawab khusus terhadap perkara tersebut iaitu Mahkamah Syariah, demikian ditegaskan Ketua Pemuda PAS Kedah, Ustaz Ahmad Yahya.

Beliau berkata sedemikian sebagai merujuk kepada resolusi Perhimpunan Mesyuarat Agung Tahunan MCA Ke-56 pada 7 Mac lalu yang antaranya meminta kerajaan menilai semula hukuman fizikal terhadap golongan wanita beragama Islam.

Bersama resolusi tersebut, MCA juga meminta kerajaan bertindak atas dasar pertimbangan kemanusiaan dengan mematuhi persetujuan yang diterima pakai “Konvensyen Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Terhadap Wanita” (CEDAW).

Menurut Ustaz Ahmad, resolusi itu juga menunjukkan pertikaian lanjut MCA terhadap hal ehwal agama Islam selain membuktikan kegagalan Umno untuk memahamkan MCA terhadap perkara berkaitan Islam walaupun telah bersama sebagai satu komponen lebih setengah abad.

“MCA sepatutnya selesaikan kemelut dalaman mereka, bukan bincang untuk pertikai urusan agama Islam tanpa memahami Islam.

“MCA perlu menghormati hak Islam sebagai Agama Persekutuan, lagipun undang-undang itu hanya untuk umat Islam, apa perlu mereka sibuk?” pertikainya, 8 Mac lalu.

Jelas beliau, tidak timbul isu diskriminasi seperti difahami MCA kerana perundangan Islam meliputi pembelaan terhadap wanita selain menjaga kepatuhan kepada agama.

Lagipun katanya, hukuman ketika ini belum menepati syariat sebenar kerana jumlah sebatan dilaksanakan kurang berbanding undang-undang asal.


Keterangan gambar:

MCA 1: Ustaz Ahmad Yahya

Jumaat, 12 Mac 2010

RIBUAN HADIRI CERAMAH MALAM 2 TAHUN PAKATAN RAKYAT KEDAH

Ribuan hadiri ceramah Umum sempena Ekspo Sambutan 2 tahun Pakatan Rakyat Kedah yang berlangsung di Kompleks PAS Kedah. Penceramah terdiri daripada YAB Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang, Tuan Haji Mohamad Sabu, AJK PAS Pusat , YB Datp' Ir. Hj Amiruddin Hamzah, Exco Kerajaan Negeri Kedah dan YB Lee Guan Aik, Setiausaha DAP Kedah.

Sementara sebelum itu diadakan Solat hajat perdana selepas solat Maghrib yang diimamkan oleh Tuan Guru Haji Salleh Musa.

Khamis, 11 Mac 2010

DEMO PEMUDA UMNO ISU AIR

Sebentar tadi lebih kurang jam 10.20 berlaku satu demo anjuran Pemuda UMNO Kedah Depan Wisma darul Aman diketuai oleh Ketua Pemudanya .. nama tak berapa ingat... adalah lebih kurang 30 orang, bawa banner pun fesyen zaman 80an dulu pakai tulis tangan atas kain putih. kot-kot la depa tu duit banyak nak pi print bagi lawa sikit ka, bagi menarik..

Depa tu lani tak ada kerja nak buat , Nak jadi juara rakyatpun tak tara mana pun. Tapi kena buat demo jugalah baru nampak macam hero sikit. Tak ramai mana pun yang pi demo tu, polis lebih ramai dari depa.. Nak kata apa , MB dah jelas macam-macam tapi depa tu jenis tak faham atau buat tak faham. Pegawai Pejabat MB terima memorandum depa tu dengan baik..

walau bagaimanapun syabas kepada Pemuda UMNO Kedah kerana sudah berani berdemo, walaupun skill berdemo tu masih lagi kurang ..

Demontrasi Isu Air... Nak Jadi Hero atau Buka Pekung Di Dada?

Petang tadi ada kawan foward sms mengajak orang ramai berdemontrasi depan wisma pagi esok atas isu air, kata mereka, Kedah ada 4 empangan besar, tapi air sering tak ada, kotor dan keruh. Syarikat Air Darul Aman (SADA) yang baru diwujudkan sebagai badan pelaksana/operator di negeri Kedah di bawah Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) diterjemahkan sebagai "Syarikat Air Dato' Azizan". Maka diseru orang ramai bawa baldi dan timba untuk diserahkan kepada YAB MB esok.
.
Seingat saya, sejak awal mengambil alih kerajaan ini YAB telah mengutarakan isu yang sangat besar untuk diangkat oleh kerajaan dan rakyat Kedah iaitu: Kedah harus dibayar RM100 juta setahun atas pengorbanan kerajaan dan rakyat menyediakan bekalan air bagi kegunaan pertanian di utara semenanjung. Ia disebut Carbon Money atau Payment Of Environment Sevices (PES). Dengan air yang ditakung dalam empangan di Kedah, yang ditadah oleh hutan-hutan yang tidak diusik di negeri ini, maka sektor pertanian khususnya padi dapat ditanam 2 kali setahun di kawasan MADA Kedah dan Perlis hingga Pulau Pinang. Air Kedah juga menjadi sumber kegunaan domestik dan industri di Kedah, Perlis dan Pulau Pinang. Hasil dari pertanian dan industri ini kebanyakannya mengalir kepada Kerajaan Pusat dalam bentuk cukai dan penyumbang kepada KDNK.
.
Kedah menjadi jelapang padi kerana tadahan air ini, Pulau Pinang berjaya mengangkat Syarikat Pengurusan Bekalan Airnya ke papan Utama Bursa Malaysia kerana sumber Air Kedah. 63% beras untuk rakyat Malaysia datang dari jelapang padi yang disalirkan oleh air Kedah. Maka, pengorbanan rakyat Kedah untuk negara harus dibayar oleh Kerajaan Pusat dengan peruntukan RM100 juta setahun. Tapi tak ramai rakyat Kedah bangkit menyokong tuntutan ini. Masa BN memerintah dulupun, tuntutan ini tidak diperjuangkan sepenuhnya, walaupun dari satu bakul politik yang sama.
.
Timbalan Menteri Pertanian & Asas yani dari Jitra yang kurang cermat itu tiba-tiba membuat kenyataan menghentam Kerajaan Negeri akibat isu air dengan berkata walaupun kemarau bertahun-tahun, bekalan air di Kedah tak akan terjejas kerana Kedah banyak empangan. Dia terlupa empangan itu untuk pengairan pertanian yang dibawah kementeriannya. Alangkah malangnya kementerian itu!
.
Minggu sudah, SADA memohon JPS melepaskan takungan dalam Empangan Beris ke Sungai Muda kerana banyak( inlet) rumah pam sudah tergantung kerana air sungai surut kerana kemarau. Akibat kepanasan yang melampau, berlaku banyak kehilangan air proses pemeluapan dan NRW (Non Reveniew Water). Rumah pam dan tangki SADA sudah beroperasi pada tahap maksimum, kalau ditambah lagi pressure ke atas kelengkapan ini, ia boleh rosak sepenuhnya.
.
Ini musim kemarau! Negeri-negeri lain seperti Johor, Negeri Sembilan, Selangor dan Kelantan sudah melaksanakan catuan air. Syabas di Selangor adalah antara operator air terbaik negara waktu ini juga menghadapi masalah hingga terpaksa mencatu bekalan air. 20 liter padu pertama air di Selangor adalah percuma.
.
Masalah air di Kedah sekarang tidak ada sangkut paut dengan kelemahan pengurusan kerajaan sekarang ataupun kelemahan 'Syarikat Air Dato' Azizan'. Ia bersangkut dengan musim kemarau panjang di seluruh negara.
.
Johor adalah negeri kelahiran UMNO, kalau parti itu cekap, mengapa Johor juga menghadapi krisis, sedangkan operatornya juga antara yang terbaik waktu ini, dan Johor adalah pembekal air kepada Singapura? Negeri 9 tidak diperintah oleh selain dari BN, tetapi kena mencatu air sekarang. Maka, tak perlulah menyalahkan siapa jadi parti pemerintah sekarang kerana parti tak boleh mengawal cuaca. Kemarau dicipta oleh Yang Maha Pencipta, Pemilik Dunia ini.
.
Kalau nak juga menyalahkan parti juga, saya ingin katakan semua prasarana dan infra air di Kedah sekarang dibuat di zaman BN, dengan jumlah hutang RM1.6 bilion kepada kerajaan pusat. Banyak paip sudah berkarat dan sering pecah. Malah, prasarana dan infrastruktur air yang sepatutnya berada 5 tahun dihadapan unjuran keperluan air domestik, kini sedang berada di belakang! Bijakkah parti dulu itu?
.
Bekalan dan pengurusan air di Langkawi yang diswastakan kepada sebuah syarikat kroni MCA mendatangkan kerugian kepada kerajaan negeri hampir 20 sen bagi setiap liter. Hingga 2020, unjuran kutipan hasil tahunan ialah RM35 juta, tetapi kerajaan kena bayar kepada syarikat itu lebih RM70 juta setahun. Cerdik kah parti yang memerintah dulu itu?
.
Silalah datang berdemontrasi esok dan jeritlah kelemahan kerajaan sekarang kalau mahu didedahkan lagi kelemahan dan kepincangan orang dulu-dulu. Dan berharap lah dengan bersungguh-sungguh timba dan baldi yang dijinjing itu dapat menamatkan musim kemarau sekarang. Jangan dipecahkan pula, nanti baldi itu boleg diguna untuk menimba air yang melimpah ke dalam bilik tidur kerana banjir! Orang Jitra yang jadi Timbalan Menteri tu suruh lepaslah air di semua empangan untuk minum, memasak dan membasuh, sawah bendang tak akan kering kontang, kerana Dato' adalah Timbalan Menteri yang bijaksana! Kerajaan Pusat, bayarlah RM100 juta atas pengorbanan rakyat Kedah, prasarana akan lebih baik, Kedah akan Sejahtera....

Rabu, 10 Mac 2010

MAJLIS SOLAT HAJAT PERDANA SEMPENA 2 TAHUN PAKATAN RAKYAT KEDAH

Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

ALOR SETAR: Seluruh pendokong dan penyokong Pakatan Rakyat khususnya di negeri Kedah dijemput hadir beramai-ramai ke majlis kesyukuran yang akan diadakan sempena Ekspo Sambutan 2 Tahun Pakatan Rakyat Kedah di Kompleks PAS Kedah, Kota Sarang Semut pada hari Jumaat, 12 Mac depan, jam 7.00 malam.

Majlis tersebut akan dipimpin tokoh ulama, Tuan Guru Salleh Musa bermula dengan solat Maghrib berjamaah, solat hajat dan bacaan Yasin sebelum diteruskan dengan aturcara sambutan yang berlangsung selama seminggu dari 8 Mac hingga 14 Mac.

Menurut Pesuruhjaya PAS Kedah, Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak, selama ini telah menjadi amalan dalam PAS mengadakan munajat sebagai usaha memohon kemenangan.

Maka katanya, apabila telah diberi kemenangan, usaha seumpama perlu diteruskan tetapi sebagai menyatakan kesyukuran atas kurniaan tersebut.

Sehubungan itu, beliau menyeru agar majlis seumpama menjadi intipati seluruh pendokong dan penyokong dalam meraikan nikmat kemenangan dan kejayaan dapat mentadbir dengan baik sebagai kesyukuran kepada Allah.

MAC DIINGAT TIDAK CAMPURI URUSAN AGAM ISLAM


Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

ALOR SETAR: MCA tidak berhak mengeluarkan resolusi yang bersifat mencampuri hal ehwal urusan agama Islam.

Apatah lagi berkaitan perundangan Islam di mana negara ini memiliki institusi yang bertanggung jawab khusus terhadap perkara tersebut iaitu Mahkamah Syariah, demikian ditegaskan Ketua Pemuda PAS Kedah, Ustaz Ahmad Yahya.

Beliau berkata sedemikian sebagai merujuk kepada resolusi Perhimpunan Mesyuarat Agung Tahunan MCA Ke-56 pada 7 Mac lalu yang antaranya meminta kerajaan menilai semula hukuman fizikal terhadap golongan wanita beragama Islam.

Bersama resolusi tersebut, MCA juga meminta kerajaan bertindak atas dasar pertimbangan kemanusiaan dengan mematuhi persetujuan yang diterima pakai “Konvensyen Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Terhadap Wanita” (CEDAW).

Menurut Ustaz Ahmad, resolusi itu juga menunjukkan pertikaian lanjut MCA terhadap hal ehwal agama Islam selain membuktikan kegagalan Umno untuk memahamkan MCA terhadap perkara berkaitan Islam walaupun telah bersama sebagai satu komponen lebih setengah abad.

“MCA sepatutnya selesaikan kemelut dalaman mereka, bukan bincang untuk pertikai urusan agama Islam tanpa memahami Islam.

“MCA perlu menghormati hak Islam sebagai Agama Persekutuan, lagipun undang-undang itu hanya untuk umat Islam, apa perlu mereka sibuk?” pertikainya, 8 Mac lalu.

Jelas beliau, tidak timbul isu diskriminasi seperti difahami MCA kerana perundangan Islam meliputi pembelaan terhadap wanita selain menjaga kepatuhan kepada agama.

Lagipun katanya, hukuman ketika ini belum menepati syariat sebenar kerana jumlah sebatan dilaksanakan kurang berbanding undang-undang asal.


Keterangan gambar:

MCA 1: Ustaz Ahmad Yahya

EXCO BARU KEDAH ANGKAT SUMPAH

lapan orang Exco lama dikekalkan sementara 2 Exco baru dilantik bagi tahun 2010

Berikut Adalah Senarai Exco yang baru dilantik .

1. YAB Dato' Seri Ustaz Haji Azizan bin Abd Razak 
   Menteri Besar Kedah
   Portfolio
   Pengerusi Jawatankuasa Perancang Ekonomi Negeri, Perancang
   Negeri, Hal Ehwal Tanah, Hasil bumi & Sumber Asli, Majlis
   Tindakan Negeri, Keselamatan Negeri, Kewangan, Syarikat Milik
   Kerajaan.

2. YB Dato' Ir. Hj Pahahrolrazi bin Haji Zawawi
   Portfolio
   Pengerusi Jawatankuasa Perumahan & Kerajaan Tempata, Kerja
   Raya,   Pembangunan Luar bandar & Basmi Kemiskinan.

3. YB Dato' Haji Mohamed Taulan bin Mat Rasul
    Portfolio
    Pengerusi Jawatankuasa Agama, Pelajaran dan Koperasi

4.  YB Dato' Ir. Haji Amiruddin bin Haji Hamzah
    Portfolio
    Pengerusi Jawatankuasa Industri & Pelaburan, Pertanian &  
    Industri Asas Tani, Bioteknologi, Belakan Air , Sumber Air
    dan Tenaga

5. Yb Dr Haji Hamdan bin Mohamed Khalib
    Porfolio
    Pengerusi Jawatankuasa Belia & Sukan, Kesenian & Warisan,
    Kebudayaan

6. YB Ustazah Hajjah Siti Ashah binti Haji Ghazali
    Portfolio
    Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Pembangunan
     Keluarga dan Kebajikan masyarakat

7. YB Dr, Ismail bin Salleh
   Portfolio
   Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Badan-badan Bukan Kerajaan
   (NGO) dan Pembangunan Insan, Sains & Inovasi, Teknologi
   Maklumat & Komunikasi.

8. YB Encik Manikumar Subramaniam
   Portfolio
   Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Hal Ehwal Masyrakat India
   dan Hal Ehwal Masyarakat Siam

9. YB Encik Lim Soo Nee
   Portfolio
   Pengerusi Jawatankuasa Perdagangan dalam Negeri & Hal Ehwal
   Pengguna, Perpaduan dan Pengurusan Sumber Manusia

10. YB Ustaz Haji Abd, Ghani bin Ahmad
   Portfolio
   Pengerusi Jawatankuasa Penerangan & Pembangunan Usahawan 

10. YB Tan Joon Long & Tan Chow Kang
    Portfolio
    Pengerusi Jawatankuasa Alam Sekitar, Hal Ehwal Masyarakat
     Cina dan Pengangkutan

Selasa, 9 Mac 2010

Isnin, 8 Mac 2010

RENCANA KHAS- 2 TAHUN PAKATAN RAKYAT DI NEGERI KEDAH



Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

Menjarah ingatan menyusur dua tahun Pakatan Rakyat mentadbir negeri Kedah tidak menemukan bengit kegelisahan menghadapi makar durjana politik lahiran Barisan Nasional (BN). Biarpun tikaman tidak menusuk ke dada Pakatan Rakyat, namun libasannya tetap juga diwaspadai. Tampak Pakatan Rakyat Kedah menepis BN bak lalat hinggap di badan. Ada kala bagai sang ular kapak, kerana diusik ia pun membenam patukan.
 
Walhal rakan-rakan Pakatan Rakyat di negeri lain jauh lebih jenuh berperisai menghadapi belantan dan panahan rambang BN. Tidak keruan BN kehilangan singgahsana lalu menyembur racun-racun untuk melumpuhkan Pakatan Rakyat di negeri-negeri itu. Lantas ada juga terkapai lemas kerana tersilau kaca yang dipandang mutiara, namun lebih ramai perwira perkasa sedang melangkah ke Putrajaya.

Dalam gelombang propaganda yang dipancarkan, rakyat kebanyakan dilihat lebih punya jati diri. Menilai dan menghukum sebagai kuasa baru menafikan mainan boneka-boneka politik yang tidak punya maruah diri. Manfaatnya, rakyat menerima untung disebalik pelbagai ragam itu. Bersama mengimbas dua tahun Pakatan Rakyat menerajui Kedah dan segala rupa yang telah melatarinya.


KETIDAKCEKAPAN BN

Sekian lama Kedah diperintah BN dan mempunyai ramai Menteri serta Perdana Menteri, Rizab Simpanan Negeri Kedah hanya berjumlah RM200 juta. Itupun telah menyusut kepada RM190 juta semasa hendak diambil alih Pakatan Rakyat. Bahkan memiliki banyak hutang berpunca dari perbelanjaan yang tidak mengikut peraturan termasuk tidak mengambil kira kedudukan kewangan.



 BN bukan sahaja tidak cekap misalnya menswastakan bekalan air hingga menyebabkan rakyat terpaksa membayar lebih penggunaan dan menanggung kos keputusan mereka, sebaliknya penswastaan dibuat pula kepada syarikat kroni. Antaranya penswastaan di Langkawi, tahun lalu kerajaan negeri mengutip hasil RM14 juta tetapi terpaksa membayar peruntukan kepada syarikat tersebut RM39 juta.

Penemuan di Syarikat-syarikat Milik Kerajaan Negeri (GLC) pula menunjukkan sebahagiannya diperalatkan untuk melakukan penipuan terancang menyeleweng urusniaga dan sebagainya. Antaranya ada syarikat yang baru beroperasi dua tahun tetapi menanggung hutang sebanyak RM2 juta sedang simpanan dalam akaun cuma RM1,000. Ketika sama, kos operasi bulanan mencecah RM30,000. Ada juga yang membuat pembelian dua utas jam tangan berharga RM340,000 dan pelbagai lagi.

Sebahagian jenayah pecah amanah ini dilaporkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), namun tidak terlihat hasil hingga kini.


DISKRIMINASI


 Sikap diskriminasi BN jelas sejak awal Kedah diambilalih Pakatan Rakyat. Selain membatalkan kerjasama di bidang pelancongan dan sukan, arahan turut diberi kepada para pegawai pertanian untuk tidak hadir kursus atau program anjuran Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat.

Sebagaimana Kelantan dinafikan Kerajaan Persekutuan dari menikmati royalti minyak, Kedah pula dinafikan bayaran pampasan dikenali sebagai ‘Payment of Enviromental Services’ sebanyak RM100 juta setahun atas kesediaan Kedah tidak menebang balak demi menjaga kawasan tadahan air.

Perangai BN itu turut menjadi-jadi dalam soal pentadbiran. Menempelak sikap itu, Setiausaha PAS Kedah, Senator Muhamad Yusuf Husin pernah menegaskan bahawa, selepas rakyat membuat keputusan pada pilihan raya yang lalu, sepatutnya negeri-negeri tersebut diberi peluang untuk ditadbir mengikut Perlembagaan dan semangat Persekutuan

Jelas beliau, Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri mempunyai tanggung jawab masing-masing mengikut Perlembagaan. Oleh itu tegasnya, antara tanggung jawab itu ialah segala peruntukan dan kemudahan yang sepatutnya diberikan kepada kerajaan negeri termasuk di bawah teraju Pakatan Rakyat, maka ianya hendaklah diberikan.

Tetapi kesal beliau, perkara yang terjadi ialah Kerajaan Pusat bertindak tidak demokratik dan bertujuan menekan Kerajaan Negeri di bawah Pakatan Rakyat antaranya berhubung perlantikan Jawatankuasa Kemajuan Dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) dan perlantikan pegawai di peringkat pusat di lima negeri sebelum ini termasuk Perak.


KELUH KESAH BN

Melihat kemampuan sebenar Pakatan Rakyat mentadbir Kedah, pimpinan BN sudah keluh kesah. Mereka sudah tidak yakin lagi untuk menawan kembali Kedah dan lebih sakit melihat pelbagai program diadakan selain kejayaan-kejayaan yang mula dikecapi Pakatan Rakyat.

Lebih perit menghadapi lontaran ingatan dari Ustaz Azizan agar mereka tidak memikirkan soal habuan walaupun dari projek-projek di bawah Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) kerana ianya mesti melalui proses tender sekaligus bakal menipiskan kantung mereka.

Bagai cacing kepanasan, Umno-BN mula memujuk hati dengan pelancaran tagline “BN Menang, Kedah Senang” namun tidak mendapat sambutan rakyat bahkan kini kembali suram. Maka tidak hairanlah, dalam keadaan tidak tentu arah ini, ada Ketua Bahagian Umno yang sanggup menjadikan wadah-wadah tertentu termasuk dari kerajaan negeri untuk terus bergayut meraih publisiti murahan.

Malah tidak kurang juga yang semakin galak melacurkan media dengan pelbagai perjuangan palsu dan ketika sama memburukkan pimpinan Pakatan Rakyat. Hanya wang ringgit menyelamatkan mereka untuk berada di pentas masyarakat, itupun terpaksa berbelanja besar menabur duit mengalahkan peruntukan Adun-adun dan Ahli Dewan Rakyat dalam parlimen yang sama.


FITNAH & ADU DOMBA

Setelah semakin pudar diarus politik, BN Kedah mencari pelbagai cara untuk meningkatkan semula pengaruh mereka. Malangnya, kaedah kuno seperti fitnah digunapakai.

Selepas memperkakaskan media seperti TV3 untuk mengisukan Tadika Kemas, pengurusan di KHTP, payung kuning dan jet eksekutif, akhirnya BN turut ke lapangan mengadakan pelbagai demonstrasi.

Antaranya memanjangkan isu derhaka di Perak dengan mengaitkan kononnya seorang Exco Kerajaan Negeri telah mengina Sultan Kedah. Mereka juga mendalangi manipulasi kedudukan rumah tangga seorang Exco Kerajaan Negeri dengan mendakwa beliau sebagai terlibat salah laku moral kerana bersekedudukan dengan seorang wanita hingga melahirkan anak.

Begitu juga isu penternakan babi di Bukit Selambau dan rumah sembelihan babi di Alor Setar dimanipulasikan walaupun ianya merupakan keputusan dan kegagalan mereka di masa lalu.

Tidak cukup dengan itu, isu perkauman juga cuba dibangkitkan sepertimana isu pemindahan kubur Hindu di Batu Pekaka, Kuala Ketil untuk tujuan pembinaan Kampus Tetap Kolej Universiti Insaniah di situ. Namun, ‘hero import’ juga gagal menyucuk api perkauman kepada penduduk yang sedar akan agenda peribadi mereka.


JUAL BELI MANUSIA




Gelojoh BN termasuk usaha jual beli manusia untuk menggugat dan merampas kuasa pentadbiran kerajaan negeri.

Kesan tawaran dan tekanan berterusan termasuk ke atas keluarganya, bekas Adun Bukit Selambau, V Arumugam memilih meletakkan jawatan Exco dan Adun demi maruah diri walaupun ditawarkan sehingga RM5 juta. Beliau ‘bersembunyi’ seketika di Chennai, India sehingga Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Bukit Selambau selesai.

Pun begitu, Adun Lunas, Mohammad Radzhi Salleh yang juga Exco Kerajaan Negeri berjaya dipengaruhi hingga kemudian mengisytiharkan diri sebagai Adun Bebas.

Selain dua kejayaan itu, ia turut berselang seli dengan drama keluar parti dari beberapa Cabang KeADILan dalam negeri Kedah khususnya menjelang beberapa PRK sebelum ini.

Menteri Besar, Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak pernah meluahkan rasa kesalnya terhadap perkara seumpama itu dan menyifatkan perkara itu sebagai permainan politik keterlaluan untuk mengganggu tumpuan pentadbiran kerajaan.

“Sepatutnya selepas pilihan raya, kerajaan ini yang diberi amanah oleh rakyat untuk mentadbir, kita kena tumpulah untuk mentadbir. Tak bolehlah ‘politiking’ sangat, tunggulah empat tahun lagi. “Kami tunggu 50 tahun untuk dapat jadi kerajaan melalui proses pilihan raya. Kenapa kena ambil jalan pintas, jalan cepat,” ujarnya menempelak tindakan tidak demokratik pihak-pihak tersebut.


WIBAWA PAKATAN RAKYAT

 




Menteri Besar, Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak selalu menegaskan, sebagai kerajaan hubungan dengan Kerajaan Persekutuan dan semua pihak dijalinkan dengan konsep reconciliation (berbaik-baik) dan bukan confrontation (bersengketa).

Melalui prinsip itu, Pakatan Rakyat mewujudkan suasana selesa kepada banyak pihak termasuk tidak memberi sebarang ancaman kepada kakitangannya yang berlainan anutan politik. Sebaliknya kecekapan dan profesionalisme kerja ditekankan selain mematuhi Perintah Am (General Order) selaku penjawat awam. Malah berkali-kali ditegaskan, bukan cara Pakatan Rakyat untuk mempergunakan penjawat awam bagi mencapai tujuan politik.

Jika selama ini Penghulu Mukim sering menjadi mangsa keegoan politik Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), maka di bawah struktur baru yang menggantikan JKKK dengan Majlis Ketua Kampung/Komuniti (MKK), Penghulu dikembalikan peranannya untuk mengetuai kerjasama dengan MKK.

Para pemegang jawatan di peringkat Pihak Berkuasa Tempatan selaku penggubal dasar pula sering diingatkan agar pantas berubah bersama dengan isu. Selain itu, mereka dituntut agar peka untuk memahami budaya, adat-resam, pantang larang, suka tidak suka masyarakat serta mengamalkan budi bicara.

Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah tidak hanya komited membina persekitaran negeri yang convenient, tenang, aman dan bersih agar rakyat dapat hidup dengan selesa, tetapi juga berusaha membina persepsi baik di kalangan pihak luar termasuk pelabur dan pelancong. Antaranya melalui urus tadbir yang berintegriti, cekap dan memenuhi massa.

Semua usaha itu sepertimana yang dikatakan Ustaz Azizan adalah untuk membina semula imej dan pandangan masyarakat terhadap ahli politik. Selama ini penyelewengan kuasa, rasuah, kezaliman, tiada integriti serta pelbagai pandangan serong dihadapkan kepada ahli politik. Sedangkan katanya, jawatan politik adalah jawatan yang suci dan mulia selain perlu banyak pengorbanan.






Dari sudut pentadbiran juga, Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah menunjukkan wibawanya menanggung segala liabiliti dibuat Kerajaan BN dahulu antaranya berkaitan hutang-hutang.

“Hutang ini bukan Kedah sahaja, semua negeri berhutang. Hutang ini, hutang ‘orang dulu’, saya mai bayar sajalah hutang ni. Kerajaan negeri tidak akan terbantut, hutang tetap hutang. Belanja tetap belanja.

“Macam air masuk telingalah, nak keluarkan air itu kena tambah air lagi, betul tak? Jadi nak selesai hutang, kenalah hutang lagi baru boleh bayar hutang,” ujarnya menjawab pertanyaan berkenaan perkara tersebut sambil berseloroh.

Peningkatan kecekapan terbukti apabila pentadbiran beliau telah menunjukkan prestasi pengurusan yang pantas iaitu mengambil masa 30 hari untuk menyelesaikan permohonan tanah di negeri ini.

Selain itu, penyusunan semula GLC membuktikan kesannya apabila selepas setahun, 11 GLC membayar dividen kepada kerajaan negeri sebanyak RM30 juta yang dikatakan kejayaan pertama kali berlaku di dunia.

Dalam budaya kerja pula, Ustaz Azizan menekankan soal kebertanggungjawaban, dosa pahala serta pembalasan syurga neraka. Malah semua pihak diserunya untuk bekerjasama biarpun pangkat berbeza.

“Pemimpin dengan orang bawahan ini umpama tayar kereta dengan skrunya. Tayar harganya mahal, RM300 atau RM400, tetapi skru dalam RM2 sahaja.

“Tetapi jika skru itu longgar, tidak ikat tayar dengan kuat, tayar boleh tercabut juga walaupun tayar mahal. Bila tercabut tayar, kereta masuk sungai, kita pun masuk sungai sama,” katanya memberikan perumpamaan berhubung perkara itu.


HAK RAKYAT

Di bawah BN, hak rakyat diabaikan melainkan ketika menarik undi. Kes paling banyak berkaitan hak rakyat adalah tanah. Ada rakyat yang telah mengusaha atau mendiami sesuatu tanah kerajaan sekian lama namun tidak pernah diberikan status sementara apatah lagi geran milik. Paling malang, ada rakyat yang telah membayar cukai tanah dan mempunyai geran tetapi terdapat pihak lain juga mempunyai tanah di atas geran sama dipercayai dijalankan secara politik.






Di bawah Pakatan Rakyat, kerajaan negeri komited memberikan hal pemilikan tanah kepada rakyat yang layak mengikut prosedur ditetapkan, malah kadar cukai tanah telah diturunkan semula sehingga 75 peratus. Untuk tanah pendidikan, kerajaan negeri hanya mengenakan bayaran tahunan sebanyak RM10 bagi setiap lot tanah sekolah swasta yang tidak berorientasikan keuntungan.

Bantahan banyak pihak terhadap perusahaan kuari yang mengganggu kehidupan penduduk menjadi dilema yang kerajaan negeri terpaksa teruskan kerana mudarat lebih besar menanti. Misalnya terdapat kuari yang jika ditutup akan menyebabkan kerajaan negeri perlu mebayar pampasan RM25,000 sehari. Oleh itu, jumlah tersebut dilihat lebih penting kepada usaha membantu rakyat.

Exco-exco Kerajaan Negeri juga memotong elaun untuk dimasukkan dalam Tabung Tunku Mahmud bagi mengadakan pelbagai projek untuk kepentingan rakyat khususnya golongan memerlukan. Manakala potongan zakat diadakan melalui potongan gaji.

Paling utama kesan kepada persaingan politik, rakyat menerima pembagai ‘manfaat berganda’ yang hakikatnya merupakan hak rakyat. Jika dahulu BN tidak menghiraukan, atau menafikan dari diberi kepada rakyat, belum pun dua tahun Pakatan Rakyat memerintah Kedah, pelbagai peruntukan disalurkan untuk kemudahan rakyat seperti mengatasi banjir, masalah tanah sawah dan pelbagai lagi.

Dalam perkara kebajikan rakyat, Menteri Besar, Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak pernah menegaskan, “Bila kita ketua, bukan rakyat khadam kita, tetapi kita khadam kepada rakyat.”


BANGUNKAN INSAN


Kampus Tetap Kolej Universiti Insaniah seluas 830 ekar yang dibangunkan di Kuala Ketil bakal menjadi komitmen usaha kerajaan negeri terhadap pembangunan insan di negeri ini.

Selain bidang agama, Insaniah melonjakkan diri ke persada global dengan menawarkan juga bidang teknokrat dari peringkat Diploma hingga Ijazah Doktor Falsafah (PhD).

Kedah berhasrat muncul semula sebagai ‘Negeri Ilmu’ dan membayangkan Insaniah akan memberi manfaat kepada rakyat negeri ini hasil lelehan ilmu sepertimana Universiti Cambrigde yang juga berasal dari sebuah perkampungan lalu hasil lelehan ilmu menjadikan penduduknya iaitu golongan petani sebagai intelektual.

Selain itu, kerajaan negeri menyediakan peruntukan besar khususnya untuk golongan pelajar melalui program-program cuti sekolah.


INFRASTRUKTUR

Ketika ini belum wujud kerancakan pembangunan infrastruktur kecuali pembinaan Kampus Tetap Kolej Universiti Insaniah, Sungai Limau Hydrocarbon Hub (Sulihh), pembangunan di bawah pihak berkuasa kerajaan tempatan, membangunkan semula projek terbengkalai dan beberapa perumahan dan pembangunan Bandar Sejahtera di Pokok Sena.

Pun begitu, infrastruktur keperluan rakyat diadakan mahupun dibaiki. Misalnya selama ini papan tanda dan perparitan diabaikan kerajaan dahulu, kini usaha itu giat dijalankan melalui agensi kerajaan.

Selain itu, Kerajaan Pakatan Rakyat Kedah juga memperkenalkan semula budaya gotong-royong dalam amalan masyarakat. Natijahnya, terdapat projek kecil rakyat yang berjaya menjimatkan sehingga 90 peratus dari bajet asal.

Selain itu, kerajaan negeri terus komited membangunkan projek sedia ada seperti Taman Teknologi Tinggi Kulim (KHTP), Pulau Langkawi, bandar-bandar sempadan sebagai pintu gerbang antarabangsa dan kemudahan infrastruktur untuk peningkatan taraf hidup rakyat melalui galakan Perkongsian Awam Swasta.


PENGIKTIRAFAN ISTANA

Walaupun terdapat cubaan untuk melaga-lagakan kerajaan negeri dengan pihak istana, namun semuanya tidak berjaya.

Sebaliknya, Tuanku Sultan Kedah pernah memperakui bahawa kehidupan rakyat berbilang kaum semakin bersatu padu, kewangan kerajaan negeri stabil manakala keyakinan pelabur semakin meningkat.

“Ini merupakan petanda kejayaan Kerajaan Beta mengikis pandangan negatif sesetengah pihak yang tidak yakin kepada kemampuan Kerajaan Kedah Darul Aman,” titah Tuanku melahirkan sukacita.


MENTALITI MILLENIUM

Paling besar ialah perubahan mentaliti rakyat, jika selama ini mereka menganggap hanya BN mampu memerintah, kini mitos itu terpadam sama sekali.

“Kita telah mencipta sejarah! Kita telah memecahkan satu tembok yang lebih besar dari tembok negeri China.

“Iaitu kefahaman yang menyatakan selain daripada BN orang lain tak boleh memerintah dan orang lain tak boleh mengadakan pakatan dan kerjasama untuk memerintah,” ujar Ustaz Azizan pada satu majlis pelbagai kaum dahulu.

Pakatan Rakyat Negeri Kedah sentiasa menyedari bahawa rakyat kini sudah mulai menilai maklumat yang diperolehinya dan menggunakan kuasa memilih dalam menentukan sesebuah kerajaan. Oleh itu terserah kepada rakyat untuk menggunakan ‘kuasa’ mereka dalam mendapatkan hak dan perkhidmatan terbaik daripada kerajaan yang mereka pilih.

DEWAN PEMUDA PAS PUSAT DAN KEMANTAPAN PENGURUSAN


Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

Dewan Pemuda PAS mahu terus dilihat sebagai kilang utama melahirkan generasi ke dalam PAS. Bersama perubahan global, Dewan Pemuda PAS menyusun langkah teratur membangunkan pelapis kepimpinan yang bukan sahaja mempunyai sahsiah dan integriti tinggi, malah mempunyai ciri-ciri kepimpinan berketerampilan, berwawasan dan strategis untuk parti, negara dan dunia. Melalui Akademi Kepimpinan Pemuda (AKP) yang diwujudkan, Dewan Pemuda PAS Pusat merangka dan melaksanakan polisi serta program ke arah menjayakan matlamat tersebut. Wartawan Harakah, IZWAN ABDUL HALIM menemubual Naib Ketua Pemuda PAS Pusat, Ahmad Sabki Yusof selaku Pengerusi AKP dalam meneroka cita-cita besar Dewan Pemuda PAS pada Program Latihan Kompetensi Bersepadu Dewan Pemuda PAS yang dikendalikan AKP di Shah Alam, 28 Februari lalu.


Harakah: Boleh saudara jelaskan serba ringkas latarbelakang AKP ?


Ahmad Sabki: AKP adalah satu unit atau jabatan yang ditubuhkan di bawah Dewan Pemuda PAS Pusat di mana kedudukannya adalah untuk menggerakkan usaha meningkatkan keupayaan sumber manusia di dalam Dewan Pemuda, sama ada keupayaan pimpinan, mahupun keupayaan tenaga kerja pendokong. Jadi AKP merupakan kesinambungan kepada unit-unit lain yang sedia ada dalam Dewan Pemuda di mana bekerja untuk meningkatkan keupayaan sumber manusia seperti Lajnah Tarbiah dan unit-unit yang ditugaskan untuk mengkaderkan, mencari dan merekrut tenaga-tenaga pimpinan dan pendokong pemuda seperti unit Jabatan Pengkaderan Pelajar (JPP), Jabatan Pengkaderan Mahasiswa (JPM), Jabatan Pengkaderan Graduan (JPG) yang ada dalam Dewan Pemuda. Tugas-tugas unit ini kesemuanya bukan sahaja membekal dan meningkatkan keupayaan tenaga manusia untuk Pemuda, tetapi mereka membentuk tenaga dan membina tenaga manusia ini untuk PAS itu sendiri. Sebab itu selain dalam JPP, JPM dan JPG, kita juga melibatkan wakil dari Dewan Muslimat dan Dewan Ulama. Dan AKP merupakan salah satu yang terbaru dalam kumpulan unit-unit ini dan dalam PAS.

Jika dilihat, program AKP lebih menjurus kepada kemahiran keorganisasian dan politik. Bagaimana dengan program pentarbiahan seperti usrah, muqayyam, tamrin dan seumpamanya yang selama ini menjadi pengukuh akidah, fikrah dan sahsiah perjuangan?

Itu sebenarnya falsafah dan kelainan yang ada pada AKP. Secara falsafahnya kita melihat usaha pengukuhan tenaga manusia ini kalau kita mengkaji buku-buku di barat sekalipun, untuk membina seorang menjadi ‘credible’ mereka mengatakan bahawa seorang itu pertamanya mesti mempunyai sifat karektor yang baik atau disebut juga karektor dan kedua mesti mempunyai kompetensi. Ini dua perkara yang biasa disebut untuk membina seorang manusia itu menjadi ‘credible’, efektif, hebat! Saya mencari falsafah yang sama dalam Islam dan saya dapati ciri-ciri seorang pemimpin dan pekerja yang baik sepertimana dalam Surah al-Qashash menyebut “Sesungguhnya yang terbaik untuk diambil bekerja ialah mereka yang mempunyai sifat ‘al-Qawwiy’ dan ‘al-Amin’”. Jadi dua sifat iaitu ‘al-Qawwiy’ dan ‘al-Amin’ ini sama juga seperti yang disebut dalam teori penulisan barat tadi. ‘Al-Amin’ itu menunjukkan integriti, menunjukkan kekuatan karektor seseorang dan ‘al-Qawwiy’ itu menunjukkan kompetensi; kekuatan dan keupayaan seseorang untuk melaksanakan tugas. Kedua-dua sifat ini, sifat yang baik. Sifat berpegang kepada nilai-nilai baik dan menolak nilai-nilai jahat mesti ada pada seseorang. Pada masa sama tidak cukup dia jadi orang yang baik, dia juga mesti mampu jadi seorang yang melaksanakan tugas, ini disebut sebagai kompetensi. Jadi di sinilah peranan yang dimainkan AKP di mana kami menekankan soal kompetensi kerana kami percaya dalam PAS ini sudah ada satu proses pembangunan keupayaan manusia yang cukup baik dengan membangunkan sifat ‘al-Amin’ tadi. Penekanan soal pembangunan seorang insan yang bersahsiah tinggi dan mempunyai karektor baik dan sifat-sifat baik, mempunyai integriti dan sifat-sifat amanah, ini sejak dahulu lagi terbina dalam PAS sebagai sebuah jamaah Islam. PAS telah mengambil proses pembangunan sumber manusia dalam aspek yang kita namakan sebagai tarbiah. Ini telah berjaya dan terbukti berjaya sehingga baru-baru ini para penganalisa politik telah mengatakan bahawa daripada survey yang dijalankan, masyarakat melihat PAS adalah sebuah parti politik yang berintegriti dan ada kekuatan karektor yang kuat berbanding parti-parti lain seperti kita tidak ada kes melompat dan sebagainya. Ini terbukti dan ini adalah hasil pembinaan tarbiah yang kita pasakkan daripada lebih 50 tahun dahulu, sejak PAS ditubuhkan lagi, dan kekuatan tarbiah ini berjaya membina sifat ‘al-Amin’. Maka biarpun kita berjaya, kita perlu ada penambahbaikan lagi, bukan sahaja penekanan pada sifat ‘al-Amin’, mungkin kita masih kurang memberi perhatian kepada sifat ‘al-Qawwiy’ atau kompetensi. Jadi peranan AKP untuk menambahbaik membangunkan sifat ‘al-Qawwiy’ bergandingan dengan tarbiah membangunkan sifat ‘al-Amin’ dalam diri pemimpin dan pendokong Pemuda. Di situlah kedudukan AKP dan kita melancarkan ‘Polisi Latihan Kompetensi Bersepadu Dewan Pemuda PAS’ pada dua hari lepas atas semangat ini.

Mungkin saudara boleh ‘gambarkan’, bagaimana individu yang dikatakan sebagai ‘al-Qawwiyul amin’ itu?

Ya, itu hasrat kita. Objektifnya, apabila kita sudah ada program AKP ini dan dengan harapan program tarbiah berjalan baik dan cemerlang dan kedua-dua program ini ada, pembangunan sahsiah ada, pembangunan kompetensi ada dan berjalan serentak dalam parti kita, saya percaya, suatu hari nanti kita boleh melahirkan pemimpin-pemimpin dan pendokong parti yang boleh disebut sebagai ‘al-Qawwiyul amin’. Pendokong parti yang mempunyai sifat bersih, amanah, berintegriti, yang memegang nilai-nilai baik, menolak nilai-nilai jahat, pada masa sama mereka juga orang yang berwawasan, bersistematik, mereka juga adalah orang yang berstrategis dan mempunyai kekuatan untuk melaksanakan tugas dengan strategik, mereka juga berdisiplin, efektif dan kompeten. Mereka merupakan ahli-ahli politik yang hebat juga merupakan ahli masyarakat yang hebat. Ini perkara yang kita masukkan dalam latihan kompetensi pemuda. Dengan adanya kesemua elemen ini, insya-Allah kita boleh dan akan melahirkan pemimpin yang bukan sahaja mampu memimpin parti dengan baik, tetapi mampu dilihat oleh masyarakat sebagai pemimpin negara malah boleh dilihat masyarakat dunia sebagai pemimpin dunia.


Maksud saudara, ‘produk’ AKP ini akan membarisi kepimpinan parti dan negara di masa depan?

Ya betul, sasaran kita bukan melahirkan pemimpin yang boleh mengurus parti sahaja tetapi menyediakan mereka untuk memimpin negara dan dunia. Itu tujuan kita.

Merujuk kepada ucapan dan penekanan pada program ini, dilihat sarat dengan saranan agar berubah selain agenda besar masa depan. Adakah Pemuda PAS merasakan ketinggalan berbanding kawan dan lawan pada ketika ini? 

Kita tidak ketinggalan, malah kita ke depan dalam soal ini. kita percaya, untuk membina pengukuhan dan penambahbaikan, kita mesti melihat kepada penambahbaikan dari sudut keupayaan diri. Ini kadang-kadang kita terabai kerana kita menumpu kepada soal operasi sehingga lupa untuk menumpukan soal jati diri. Saya percaya ia berjalan serentak kerana pada masa sama, dalam Dewan Pemuda bukan ada AKP sahaja, kita ada lajnah-lajnah lain yang masing-masing juga berperanan. Mereka berperanan baik pada kerja-kerja politik, penerangan dan pada masa sama, yang dipertanggung jawabkan kepada soal pengukuhan tenaga manusia dalam parti sepertimana AKP yang mesti menumpukan perhatian kepada perkara ini. Malah kita ke depan kerana kita percaya, inilah kekuatan untuk jangkamasa panjang yang mana ini tidak ada dalam parti-parti politik lain terutamanya dari sudut pembangunan tarbiah. Terbukti bila mereka tidak ada sistem tarbiah dalam parti contohnya lawan kita, Umno, mereka menjadi parti yang bermasalah sekarang ini. Politik wang, korupsi dan segalanya, kerana mereka tidak ada nilai ‘al-Amin’ ini.

Atau mungkin dalam perkembangan politik negara ketika ini menyebabkan Pemuda PAS merasa terancam lalu bertindak mengejar peluang?

Itu bukan rasa terancam, tetapi lebih kepada persediaan. Kerana kita percaya, apabila kita memikul tanggung jawab yang lebih besar sepertimana sekarang, kelihatannya rakyat sudah memberi perhatian kepada kita. Kita harus bersedia untuk suatu hari nanti rakyat memberikan mandat untuk kita memerintah. Mana mungkin kita memerintah sebuah negara kalau kita tidak mempunyai kompetensi. Mana mungkin kita boleh menguruskan sebuah negara, negeri, mengurus majlis-majlis peringkat perbandaran di kawasan kalau kita tidak mempunyai daya kompetensi yang tinggi bersama dengan daya integriti yang kukuh. Sekarang ini kita mempunyai daya integriti yang kukuh, mungkin. Tetapi itu belum tentu cukup untuk kita menguruskan pentadbiran yang begitu kompleks. Sebab itu kita menekankan soal persediaan dari sudut kompetensi ini. Ini masa yang penting yang kritikal untuk kita menyediakan diri kita. Bukan rasa terancam tetapi membuat persediaan lebih awal. Ini juga sebagai penerusan kepada kerja-kerja lain.

Sebagai pemimpin Pemuda, bagaimana saudara melihat kualiti para Pemuda PAS pada hari ini berbanding kualiti Pemuda PAS pada era sebelum ini.

Saya lebih melihat secara umum. Bila saya membuat ukuran termasuk diperingkat Pemuda Pusat, Pemuda Negeri, Pemuda Kawasan, saya percaya kita masih banyak ruang untuk penambahbaikan. Jadi kita tidak boleh berhenti dan berpuas hati dengan apa yang ada dari sudut pembinaan. Program AKP ini dalam polisi yang kita lancarkan kelmarin (26 Februari), dia merangkumi semua, latihan untuk Pemuda Pusat, Negeri dan Kawasan, dan kita juga sediakan latihan untuk pemimpin-pemimpin pelapis muda di bawah umur 30 tahun untuk mempersiapkan mereka dengan latihan yang sesuai untuk mereka berdepan dengan zaman mereka nanti. Jadi kita cuba sediakan latihan ini kepada semua peringkat.

Jika sebelum ini Dewan Pemuda mempunyai Unit Kerja Jamaah (UKJ) di mana ukuran pencapaiannya ditunjukkan melalui Himpunan 15,000 Pemuda (H15K) di Kelantan tahun 2006 hingga kemudian dikenali sebagai Unit Komuniti Jamaah, jadi bagaimana pula ukuran kepada pencapaian AKP?

Saya tidak mengharapkan hasilnya boleh dilihat dalam sebulan atau dua bulan, atau mungin setahun. Tetapi jika kita berjaya melaksanakannya dengan baik, dengan berkesan, saya percaya hasilnya boleh dilihat pada tiga tahun, lima tahun, sepuluh tahun akan datang. Usaha pembangunan manusia ini mengambil masa untuk kita lihat hasilnya, kerana kita kena ubah secara kuantiti yang banyak baru kita boleh nampak hasil pada organisasi yang besar. Tidak boleh kita tengok hasil pada seseorang, tetapi kita hendak tengok hasil pada organisasi selepas kita berjaya mengubah kumpulan manusia yang besar. Proses itu ambil masa dan hasilnya juga mungkin boleh dilihat dalam tempoh yang agak lama sikit. Berbanding UKJ, ia pembangunan struktur, bukan pembangunan manusia. Kita hendak tunjukkan struktur kita telah sampai ke akar umbi, kita minta setiap struktur diwakili setiap orang sebagai hasilnya. Itu mudah untuk diukur, tetapi membina manusia dan hendak lihat hasilnya, ia mengambil masa. Saya insya-Allah yakin dengan tindakan yang telah dilaksana dalam program hari ini. Kalau kita boleh melatih seramai mungkin pekerja-pekerja parti, hasilnya saya percaya boleh dilihat dalam tempoh antara tiga tahun atau lima tahun akan datang.

Mungkin akhir sekali harapan saudara selaku pimpinan Pemuda dan Pengerusi AKP.

Harapan saya agar semua pihak boleh berikan kerjasama dan memahami keperluan kita bahawa parti kita perlu memberi perhatian lebih lagi untuk meningkat dan mengurus keupayaan tenaga manusia dalam parti. Kita tidak boleh berpuas hati dengan apa yang ada dan kita mesti meneliti ruang-ruang penambahbaikan termasuk yang kita rasa dari sudut kompetensi. Saya percaya dalam perkara yang dinanti-nanti untuk meletakkan PAS sebagai pemimpin dan sebagai parti yang menerajui kerajaan, rakyat ingin lihat pada kompetensi kita, pada keupayaan pemerintahan kita. Walaupun pada hari ini rakyat memberi mandat kepada kita, ada kemungkinan mereka menolak Umno yang tidak ada integriti, tidak ada sifat ‘al-Amin’ itu sedang kita ada sifat itu, tetapi mungkin suatu hari nanti kita mesti tunaikan dan mesti laksanakan amanah pemerintahan itu dengan baik dan dengan kompeten sepenuh keupayaan kita. Keupayaan ini mesti kita bina dengan baik, soal pengurusan, soal pentadbiran, soal menjadi pemimpin berwawasan, mempunyai keupayaan menyelesaikan masalah, keupayaan membangunkan negara dan memikirkan halatuju negara bagi satu tempoh masa, berfikiran ke hadapan, jadi semua ini perlu di bina. Kita tidak boleh mengurus secara ‘ad-hoc’ tetapi menjadi pemimpin yang ada misi dan visi besar untuk negara kita, masyarakat kita dengan wawasan yang jauh dan boleh menguruskan wawasan itu.

TEMUBUAL BERSAMA DATO' PHAHROL RAZAI ZAWAWI


DUA TAHUN PAKATAN RAKYAT DI NEGERI KEDAH

Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

Kedah dilihat berbeza pendekatan dan ‘nasib’ yang dialami berbanding negeri-negeri Pakatan Rakyat lain; tanpa sensasi, malah tidak terpalit dan dipalit dek kebejatan gelora isu. Bertatih tertib, Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah tuntas melakar kanvas politik dan demokrasi sebenar yang menongkah penilaian banyak pihak. Lantas, Umno-Barisan Nasional (BN) sendiri terbelit menghadapi lincah tari Pakatan Rakyat Kedah. Wartawan Harakah Kedah, IZWAN ABDUL HALIM dan Ketua Pemberita Negeri, AZAMIN AMIN berwacana bersama Exco Kanan Kerajaan Negeri yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah, Dato’ Ir Phahrolrazi Mohd Zawawi mengitar dua tahun Pakatan Rakyat menerajui pentadbiran di Kedah.

Harakah: Dalam dua tahun ini, Kedah tidak banyak mengalami kontroversi, mungkin Dato’ boleh berkongsi ‘rahsia’ tersebut.
DATO’ IR PHAHROLRAZI: Sebenarnya Kedah ini kurang kontroversi kerana pertamanya dari segi kesatuan pimpinan yang diterajui Dato’ Seri Ustaz Azizan sebagai Pesuruhjaya bagi parti politik dan juga sebagai Menteri Besar. Dan kita mengambil sikap membantu segala kerja-kerja, membawa satu mesej yang sama, risalah yang sama. Jadi oleh kerana matlamat kita itu, maka kita tidak banyak membuat perkara-perkara yang kontroversi malah kenyataan-kenyataan penting dikeluarkan oleh Dato’ Seri Ustaz Azizan. Daripada kita keluarkan ‘statement’, nanti bercanggah, kecuali yang khusus mengenai bidang exco itu kita keluarkanlah. Dalam bidang-bidang yang berkaitan dasar, pendapat kita untukkan kepada Ustaz Azizan keluarkan ‘statement’ itu. Jadi tidak banyaklah kontroversi untuk media.

Apakah ini satu strategi, tidak seperti negeri lain yang banyak ‘statement’?
Itu diantara resepinya yang sebenarnya, kita kurangkan kontroversi, kurangkan berbeza pandangan didedahkan kepada umum, tapi dalam perbincangan kita berbeza pandangan, tetapi untuk umum tidak! Apa keputusan yang dicapai itulah baru didedahkan kepada umum.

Itu mungkin dari sudut dalaman Pakatan Rakyat, tetapi dilihat BN juga kurang mengadakan ‘serangan’ terhadap Kedah berbanding negeri Pakatan Rakyat yang lain. Jadi apa pendekatan diambil Kedah?
Satu pendekatan penting diambil oleh kita kerajaan baru ialah tidak membalas dendam dan tidak mengambil tindakan drastik terhadap pihak lawan terutamanya BN. Jadi kita menjadikan semua pihak itu selesa. Sebagai contoh premis-premis yang dimiliki kerajaan negeri yang digunakan oleh Kerajaan Pusat seperti tadika yang digunakan KEMAS, kita tidak ambil apa-apa tindakan. Kita terus benarkan mereka menggunakan premis itu sebab ini untuk kebajikan rakyat. Ini tidak ada apa-apa kontoversi yang kita lakukan untuk melukakan hati pihak lawan. Begitu juga segala komitmen yang dibuat kerajaan dahulu, kontrak-kontrak yang telah diberi kita (adalah) ‘owner’, tetapi itu memang sudah jadi tanggung jawab sebagai kerajaan. Jadi saya rasa itu diantara perkara yang menyebabkan mereka juga tidak ada sebab untuk memusuhi kita dan menerima hakikat bahawa peluang harus diberi kepada kita untuk menjadi kerajaan pada ketika ini. Tetapi mereka terus sebagai pembangkang mengkritik dan sebagainya tu, biasalah.

Tetapi Dato’, dalam masa yang sama timbul persepsi umum bahawa tiada sebarang perubahan di bawah Kerajaan Negeri Kedah. Apa komen Dato’?
Sebenarnya orang suka lihat perubahan ini dari segi pembangunan fizikal, itu dia nampak perubahan. Dan mereka membuat perbandingan dalam konteks fizikal. Perkara-perkara perubahan fizikal ini tidak boleh berlaku dalam setahun dua, ia melibatkan perancangan. Untuk nampak satu perubahan fizikal ini kadangkala ambil melebihi satu penggal. Macam sekarang kita kata, kita hendak bangunkan satu projek mega seperti Kolej Universiti Insaniah di Kuala Ketil. Kini sudah nak masuk tahun yang ketiga kita sebagai kerajaan, projek itu baru hendak dimulakan. Projek mega ia tidak boleh berlaku dalam jangkamasa yang pendek. Tapi perubahan yang bukan dalam bentuk fizikal berlaku seperti yang kita janjikan dalam manifesto. (Misalnya) kita hendakkan kerajaan yang bersih, itu dirasai oleh rakyat, dirasai oleh pegawai-pegawai kerajaan tentang sikap kerajaan. Ketelusan, keadilan, itu perkara-perkara yang terus berjalan, itu perubahan-perubahan yang kita buat, pelaksanaan itu berjalan dengan lancar. Macam kita hendak sistem penyampaian kerajaan atau ‘delivery system’ yang lebih cekap, itu kita lakukan. Kita juga adakan polisi kewangan seperti belanja berhemah dan berjimat cermat. Perkara seperti ini tidak dapat dilihat secara fizikal, tidak nampak, tetapi dirasai oleh rakyat iaitu mereka sekarang ini tidak lagi hidup dalam keadaan ketakutan suasana, tidak bimbang pada sesiapa pun. Sama ada dia penyokong kerajaan atau tidak menyokong kerajaan, dia tidak perlu takut lagi kepada mana-mana pihak.

Jika ‘dirasai’ seperti yang Dato’ sebutkan tadi, tentu ia perlu diukur dengan sokongan rakyat, bagaimana Dato’ melihat sokongan rakyat ketika ini?
Kalau kita lihat, ‘survey’ yang dibuat oleh MerdekaCentre (mengenai) sokongan rakyat, (rakyat) mengambil pendirian “tidak silap memilih kerajaan sekarang”, makna kata mereka selesa. Mulanya ada kebimbangan, sekarang mereka tahu kerajaan boleh memerintah dengan baik. Sebagai ukuran yang lebih tepat, Pilihan Raya Kecil Dun Bukit Selambau, itu lebih spesifik. Kita hadapi pilihan raya itu, undi kita meningkat. Itu jika kita hendak melihat sokongan rakyat kepada kita secara spesifik.

Dato’ mengatakan sokongan semakin bertambah, tetapi ‘feedback’ di peringkat nasional agak negatif. Bagaimana Kerajaan Negeri Kedah menangkis tohmahan-tohmahan ini?
Maklum balas peringkat nasional ini banyak dipengaruhi oleh media. Media ini dipengaruhi BN, itu kita sedia maklum. Jadi media ini sebenarnya main peranan bentuk diperingkat nasional ini atau mereka yang diluar dari Kedah. Orang Kedah tahu apa yang sedang berlaku di negeri Kedah. Macam sekarang, satu isu yang berlaku di bawah saya, isu sampah. Isu sampah ini isu yang sudah lama. Tapi mari kita, kita berjaya mengatasi sekarang dan sedang proses mengatasi yang cukup baik dengan penswastaan yang dibuat, sekarang hampir-hampir tiada ‘complaint’ lagi. Cuma mungkin kelemahan pelaksanaan di sana sini. Isu ini sudah lama, sebelum ini pun sudah ada rungutan tidak cekap dan seumpamanya. Sekarang kita selesai bab isu ini, sudah lantik syarikat untuk kendalikan. Isu air yang dimainkan media, kita sebenarnya sudah berjaya korporatkan jadi Syarikat Air Darul Aman (Sada) mulai 1 Januari 2010. Sebenarnya pengkorporatan ini adalah memenuhi Akta Perindustrian Perkhidmatan Air, ini akta diperingkat parlimen yang mengkehendaki, bukan kehendak kerajaan negeri. Jadi kita memenuhi keperluan akta ini. Sebenarnya, kerajaan sebelum ini pun hendak swastakan lebih awal, bila kita jadi kerajaan kita tangguhkan sehingga 2010. Bila dijadikan Sada, kebetulan jadi musim kemarau sekarang ini. Jadi masalahnya bukan Sada, masalahnya ialah bekalan air mentah tidak mencukupi, sungai kering, di mana-mana pun sedang musim kemarau. Jadi ia menjejaskan operasi kita, sudah tentulah bekalan berkurang. Kalau kemarau ini berpanjangan kita mungkin catu, itu terpaksa. Kalau hujan tidak turun hingga April, kita terpaksa ambil tindakan. Sumber tidak cukup, kita terpaksa simpan bekalan di empangan kita, tak boleh kita gunakan semewah macam musim hujan. Tetapi nampak bila perkara ini berlaku, ia dijadikan isu.

Tetapi Dato’, laporan media menunjukkan bahawa masalah-masalah yang berlaku di Kedah ini telah berlarutan sejak beberapa puluh tahun.
Apa perkara yang berlaku pun sebenarnya telah berlarutan lama. Macam isu kemiskinan, bukan sekarang baru miskin, sebelum inipun telah berlaku. Kemiskinan tidak boleh diselesaikan sekelip mata, prosesnya kadang kala melalui satu generasi. Misalnya ada keluarga miskin, bila anaknya masuk universiti, kemiskinan boleh jadi berubah, ada berlaku dengan cara itu. Ada juga dari golongan miskin ini kita beri bantuan meniaga, dia dapat hasil. Masalah isu ini memang dari dulu juga ada perubahan, sekarang kita sambung dari tindakan dahulu dengan agensi-agensi tertentu. Jadi tidaklah dulu peratus kemiskinan kurang, (bila) kita jadi kerajaan ia meningkat, tidak! Proses mengurang terus berlaku. Ia melibatkan agensi Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat dalam isu membantu kemiskinan ini, bukan Negeri sahaja.

Timbul juga tanggapan yang lain bahawa Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah tidak bersedia untuk buat pendedahan, pembongkaran seperti negeri lain. Adakah diam sahaja penyelewengan atau seperti dikatakan tadi tidak membuat apa-apa?
Begini, masalah penyelewengan dibuat dahulu, kita sedia maklum memang ada penyelewengan dibuat macam dalam GLC (Government Link Company). Kita tidak suka buat pendedahan secara umum, secara terbuka. Tetapi ada kita buat laporan kepada SPRM, cuma masalah sekarang ini (mereka) hendak menyiasat secara ‘detail’ atau tidak. Sebab SPRM sendiri duduk di bawah kawalan Kerajaan Pusat. Kalau satu dua kes kita masuk, nampak tidak jalan, kita tak usah bising, kita hendak bising pun buat apa, kita tidak mendapat manfaat apa. Kalau kita dedah, umum, nanti nak diminta bukti, kita terpaksa dedahkan bukti. Kadang-kadang bukti itu sulit yang tak boleh didedahkan. Jadi itu bukan cara pendekatan kita untuk dapatkan sokongan. Kadang kala kita akan ‘back fire’, kita memburukkan pihak lain, ‘back fire’ pada kita. Nanti mereka akan kata kenapa tidak ‘report’? Tapi kita tahu, kalau kita ‘report’ belum tentu berjalan (siasatan). Jadi baik kita betulkan dan ambil pendekatan lain untuk dapatkan sokongan rakyat. Bukan kita ambil kelemahan pihak lain, tapi kita bina kita punya ‘confident’ di atas keupayaan kita, itu lebih baik bagi kita.

Kerjasama kakitangan kerajaan negeri kepada kerajaan negeri, mungkinkah ada masalah, sabotaj atau seumpamanya?
Bagi saya secara keseluruhannya okey. Kerjasama kakitangan terutamanya Pegawai Tadbir Negeri (PTN) pada keseluruhannya berjalan baik, begitu juga kakitangan sokongan berjalan dengan baik. Kalau berlaku satu dua (kes), mana-mana pun memang tidak ‘perfect’, ia tidak akan sempurna. Ada kakitangan yang bermasalah masa kerajaan dulu, masa kita pun dia bermasalah juga, dia sambung dia punya masalah. Itu memang bukan kerana kita jadi kerajaan masalah itu berlaku. Secara keseluruhannya pegawai-pegawai kita memberi kerjasama yang baik dalam kerajaan.

Persepsi pelabur, orang luar bagaimana?
Pelabur terus mari, mereka selesa dengan ketelusan kita, macam di Kulim Hi-Tech itu, ada syarikat yang menambah pelaburan hingga RM 1 bilion. Banyak pertanyaan-pertanyaan untuk datang melabur, mungkin kekurangan yang berlaku sekarang disebabkan pengaruh ekonomi dunia yang tidak stabil, bukan disebabkan tempatan. Disebabkan ekonomi dunia yang tidak menentu menyebabkan pelabur berhati-hati, ini lebih kepada masalah global.

Berhubung kerjasama antara parti-parti Pakatan Rakyat Kedah, bagaimana Dato’ selaku Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah melihatnya dalam dua tahun ini?
Oleh kerana di Kedah ini kita PAS yang mengetuai, kita ada platform Urusetia Pakatan Rakyat yang saya Pengerusi, ada wakil DAP dan PKR, bila ada satu keperluan kita akan mesyuarat. Ada majlis-majlis kita bersama, setakat ini kerjasama baik diberikan kepada kita oleh PKR dan DAP. Mereka tidak menimbulkan masalah apa-apa. Kalau berlaku apa-apa macam lompat dan sebagainya, itu lebih kepada individu. Bukan kerana parti, tetapi individu itu yang bermasalah.

Kerusi PAS lebih banyak, jadi....
Itu persetujuan! Kita bersetuju PAS tidak kurang daripada dua pertiga daripada jumlah kerusi.

Oleh kerana PAS lebih banyak, jadi adakah hubungan dengan KeADILan dan DAP ini terjalin dengan sangat baik atau sekadar ‘cinta monyet’?
Tidak, tidak! Mereka bersetuju pada peringkat Nasional sekalipun Kedah ini diberikan kepada PAS, ini memang persetujuan awal yang sudah ada begitu. Mereka menerima hakikat untuk Kedah, Kelantan, Terengganu, ini negeri yang PAS memimpin Pakatan Rakyat. Itu konsesus yang diterima dan mereka tidak bangkitkan perkara ini sama ada kita banyak atau sebagainya.

Tidak dapat tidak ya Dato’ perkara yang berlaku di Selangor, Pulau Pinang dan segala perkara yang berlaku dalam parti komponen Pakatan Rakyat keseluruhannya, adakah ia memberi kesan kepada Kerajaan Negeri Kedah dan Pakatan Rakyat di sini?
Kalau rakyat Kedah tu dia melihat dalam konteks Kedahlah sebagai mentadbir negeri. Jadi saya rasa apa yang berlaku di negeri lain itu tidak banyak mempengaruhi sikap mereka terhadap Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah. Kerana apa yang berlaku Selangor sepertimana tuduhan, dakwaan, tangkapan SPRM dan semua-semua itu tidak berlakulah di Kedah dan kita harap jangan berlakulah. Kalau berlaku juga mereka akan menyamakan kita dengan negeri lain.

Secara khusus, selaku TPJ bagaimana Dato’ melihat sokongan kepada PAS itu sendiri ketika ini?
Saya melihat, kalau mereka yang sedia menyokong PAS itu, dia tidak berubah, setiap pilihan raya pun dia tidak berubah. Yang kita lihat selama ini ialah mereka yang tidak menyokong kita, ini yang sedang berlaku perubahan. Dari segi tinjauan rambang, pandangan ini menunjukkan bahawa mereka sedia menerima kita dengan cara pendekatan kita memerintah yang saya kira sederhana. Sikap kita, kita mengambil sikap sederhana dalam konteks memerintah dan tidak mengambil langkah yang drastik. Jadi mereka yang selama ini menyokong BN, dia merasakan bila Pakatan Rakyat pimpinan PAS memerintah pun tidak ada apa, biasa saja, mereka boleh hidup macam biasa, tidak ada kejutan.

Bagaimana pula Dato’ melihat BN Kedah sekarang ini?
Saya rasa BN sekarang ini, oleh kerana kita dapat mentadbir dengan stabil, mereka pun nampak tidak mempunyai kepimpinan yang mantap, buktinya mereka terpaksa import. Import daripada Sabah Dato’ Shafie Apdal untuk mengetuai. Ini menggambarkan mereka tidak cukup mantap dari segi kepimpinan mereka. Saya pun nampak ada perpecahan, ada perbezaan pendapat kumpulan-kumpulan dalam Umno sesama mereka sendiri. Kerana itu terpaksa nak diimport pimpinan untuk menyatukan kumpulan-kumpulan dalam Umno. Sementara parti komponen juga tidak cukup kuat, MCA bergolak. Di Kedah juga berlaku perpecahan di kalangan MCA. MIC juga oleh kerana Nasional pun bermasalah, (MIC) Negeri juga tidak nampak mereka cukup di peringkat negeri. Gerakan juga tidak cukup kukuh. Itu suasana BN. Jadi di Kedah ini, insya-Allah kita terus dapat sokongan rakyat.

Sebelum ini telah berlaku usaha-usaha BN untuk menjatuhkan Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah hingga akhirnya memaksa bekas Adun Bukit Selambau, V. Arumugam meletakkan jawatan. Kemudian Adun Lunas, Mohammad Radzhi Salleh mengisytiharkan sebagai Adun Bebas. Jadi adakah usaha-usaha ini masih berlaku?
Usaha seperti itu, saya tidak nafi berlaku. Maklumat yang kita ada memang ada usaha-usaha dibuat di sini untuk memujuk beberapa Adun supaya melompat parti. Mungkin dulu dilakukan kumpulan lain dalam Umno, sekarang ini dilakukan oleh pihak yang lain. Itu perkara biasalah dalam politik, bukan perkara pelik. Memang ada usaha-usaha itu berlaku dan kita harap tidak hingga menyebabkan kerajaan jatuhlah.

Berhubung perkembangan kepada rakyat, adakah Dato’ melihat dengan pelbagai situasi politik yang berlaku hari ini telah menyebabkan perubahan pada fikiran dan kehidupan rakyat khususnya di Kedah?
Saya lihat perubahan yang ada sekarang adalah satu pandangan atau sikap rakyat kalau dulu ini hanya BN dan Umno sahaja boleh memerintah menjadi persepsi baik di kalangan rakyat, kakitangan kerajaan, ahli perniagaan, semua begitu persepsinya, dengan kita jadi kerajaan sekarang ini ia mengubah persepsi itu. Bukan sahaja BN, orang lain juga boleh memerintah, orang lain juga ada kebolehan, orang lain juga ada keupayaan memerintah. Persepsi itu penting dalam sistem demokrasi, kalau tidak rakyat tidak berani membuat perubahan. Jadi persepsi itu sudah berubah terutamanya di kalangan bukan Islam. Kalau dulu mereka melihat PAS ini tidak boleh, mereka melihat PAS ini kalau memerintah seolah-olah mereka akan dianaktiri, akan berlaku kezaliman, tapi apabila kita memerintah, persepsi itu berubah. Mereka sudah tidak takut kepada kita lagi.

Bagaimana dengan sistem penyampaian dari segi kebebasan rakyat untuk membuat aduan, kritikan dan sebagainya agar kerajaan lebih efektif?
Ya, sekarang rakyat merasakan mereka lebih bebas. Seperti dikatakan tadi, kita mahu hapuskan ketakutan di kalangan rakyat. Dia boleh lapor, dia boleh dedah dalam akhbar, dalam tv, kita tidak memusuhi mereka ini, tidak ada masalah bagi kita. Dan kita ‘respon’ dengan kritikan, yang mana boleh kita baiki kita baiki. Kita ambil manfaat daripada apa yang rakyat kritikan. Itu misi kita sekarang.

Akhir sekali, harapan Dato’ kepada rakyat.
Bagi saya oleh kerana kita pegang sistem demokrasi, yang pentingnya rakyat mesti bijak memilih yang baik bagi mereka. Mana-mana kerajaan, mana-mana parti politik yang dapat memberi perkhidmatan yang baik hendaklah mereka pilih. Mana-mana politik yang mempunyai rekod tidak baik, mereka tidak pilih, itu sikap yang perlu ada pada rakyat. Kalau rakyat dapat melihat kita dapat memberi perkhidmatan yang baik, mereka selesa, mereka boleh terus kekalkan sokongan kepada kita untuk kita teruskan. Itu penting dalam konteks kuasa rakyat. Barulah negara ini akan bebas dari penyelewengan sebab mana-mana parti politik yang diberi kuasa, dia tahu bahawa rakyat akan gunakan kuasa. Parti politik mesti sedar, hari ini dia ada kuasa, esok mungkin tidak ada kuasa. Jadi sentiasa dia itu akan mentadbir dengan baik. Mungkin kemudian dia tidak ada kuasa, rakyat akan memilih pihak lain. Kalau dia buat penyelewengan, kesalahan akan berlaku pihak lain pula yang berkuasa. Itu penting dalam demokrasi. Perkara yang kita buat kini tidak berlaku dahulu, keselesaan, keharmonian yang ada insya-Allah akan menambahkan sokongan kepada kita.

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons