Selasa, 28 Oktober 2008

MB Perak dalam Muktamar & Ijtima' Jamiat Islami di Lahore Pakistan.

Lahore, Pakistan


Muktamar Jamiat Islami yang sedang berlangsung mulai 24 - 27hb. November ini di Lahore Pakistan, dihadiri oleh kira-kira 500 ribu ahli dari seluruh Pakistan. Turut dijemput tokoh-tokoh gerakan Islam dari seluruh dunia.

Antara tetamu istimewa yang memenuhi undanagan ke muktamar tersebut ialah Dato' Presiden PAS Pusat. Tn Guru Abdul Hadi Awang dan Menteri Besar Perak, Dato Seri Ir Nizar ,

Setpol kepada MB Perak, Misbahul Munir turut mengiringi MB, dan juga Hj Ismail Yusof, Pengerusi Perhubungan PKR Perak.

MB Perak selain Dato' Presiden diberi penghormatan menyampaikan ucapan di hadapan lebih kurang 1/2 juta ahli-ahli Jamiat islami dari seluruh Pakistan.

Dalam kesempatan berada di bumi Pakistan, MB Perak dan Dato' Presiden serta rombongan dari Malaysia diraikan oleh Dato' Bandar Lahore, juga dijadualkan bertemu dengan ahli-ahli perniagaan terkenal di Pakistan.

MB Perak, Nizar, turut meluangkan masa dengan berjalan-jalan di bazar awam untuk membeli belah dan sempat menjamu selera di tempat awam bersama rakyat Pakistan kelas bawahan.

Keadaan ini cukup mengejutkan pemimpin gerakan Islam yang lain, kerana tidak ada dalam dunia hari ini, pemimpin besar sanggup membeli belah di tempat-tempat awam melainkan di shoping kompleks yang exklusif.

Mereka juga terkejut MB Perak datang ke Pakistan tanpa pengawal-pengawal peribadi ataupun diiringi oleh pasukan keselamatan.

Mereka juga lebih terkejut bila diberitahu bahawa MB Perak menaiki pesawat kelas ekonomi ke Pakistan.

MB Perak telah menjadi tumpuan semua perwakilan gerakan Islam dunia. Ucapannya mendapat sambutan gemuruh oleh lebih 500 ribu rakyat yang berhimpun sejak 23hb lagi.

Apatah lagi apabila ucapannya di selang seli dgn bahasa Urdu.Laungan Takbir kedengaran mengiringi ucapannya.

Biliknya di hotel sentiasa dikunjungi oleh pemimpin-pemimpin gerakan Islam dunia untuk bertukar-tukar fikiran dan pengalaman.

Mereka terpesona bagaimana PAS sebagai kumpulan yang minoriti tetapi MBnya berjaya dilantik dari kalangan PAS.

Perbincangan lebih berkisar hubungan dua hala antara gerakan Islam Malaysia dgn gerakan Islam di tempat mereka dalam bidang kerjasama dakwah dan juga kerjasama ekonomi.

Posted by MisbahulMunir
Andai dapat mengumpulkan separuh daripada 500 ribu manusia…


Setpol MB, Misbahul Munir yang turut mengiringi MB Perak ke Lahore , Pakistan telah sempat membisikan harapannya kepada Pengerusi PKR negeri Perak yang ikut berkunjung kesana, Tn Hj Ismail Yusof dengan berkata," Kalaulah PAS dan PKR berjaya menghimpunkan separuh dari 500 ribu manusia di setiap perhimpunan ; pasti sudah lama BN bungkus!”

Dilaporkan lebih 500 ribu rakyat Pakistan berhimpun sejak 23hb sewaktu ljtima Jamae Am di Lahore, Pakistan dimana kehadiran Muslimatnya sahaja mencecah 80 ribu.

“ Ijtima yg diadakan cukup berdisiplin dimana dari awal mereka datang dan hanya apabila majlis berakhir barulah mereka bersurai. Mereka berhimpun bukan didewan yang nyaman, sebaliknya di padang yag luas dan dibumbungi oleh khemah-khemah. Peserta dan pemimpin semuanya tidur, makan dan solat di tempat Ijtima. Bukan dihotel-hotel,” jelas Misbah.

Mereka amat menghormati tetamu dan meladeni keperluan kami dengan cukup sempurna.

Kami , wakil-wakil gerakan Islam dunia telah ditempatkan di hotel dan apabila kami menawarkan diri untuk turut tidur di khemah, mereka menjawab, “ Kamu semua adalah tetamu kami, haram hukumnya jika kami tidak menghormati kamu,” kata mereka.

Agak malang sikit bagi kami kerana resolusi Ijtima tidak dapat diketahui kerana resolusi dan majlis penutup disampaikan dalam bahasa Urdu yang tidak diterjemah.
Posted by MisbahulMunir at 2:49 AM 1 comments
Penghormatan untuk MB Nizar semasa di Pakistan

MB Perak dan seluruh pemimpin gerakan Islam dunia turut diraikan oleh Ketua Menteri Negeri Punjab di kediaman rasmi beliau.

MB Perak diberi penghormatan menyampaikan ucapan mewakili semua tokoh-tokoh Islam yg lain.

Dalam ucapannya beliau mengucapkan tahniah kepada Qadhi Husein (Amir jamiat Islami Pakistan) yang berjaya menganjurkan Ijtima Am dan Berjaya menghimpunkan tokoh-tokoh gerakan Islam sedunia.

Nizar mengajak supaya Islam dijadikan alternative yang terbaik bagi menerajui perubahan kea rah merealisasikan Islam.

“Pakistan yg majoriti rakyatnya beragama Islam mestilah menjadi penggerak serta pelopor ke arah itu, kerana Pakistan lah antara yang melahirkan tokoh-tokoh Islam bertaraf dunia seperti Maududi, Kursyid Ahmad dan sebagainya, dan Jamiat Islami juga lah yg berjaya mempengaruhi tertubuhnya gerakan Islam di tempat lain seperti Malaysia,” jelas Nizar dalam ucapannya.

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons