Isnin, 11 Mei 2009

Keyakinan terhadap badan kehakiman dikembalikan

ALOR SETAR: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, berkata keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengisytiharkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah telah mengembalikan keyakinan rakyat terhadap badan kehakiman.

"Kini terserlahlah ketelusan badan kehakiman dalam membuat keputusan tanpa memihak kepada mana-mana kuasa politik.

"Alhamdulillah, saya mengucapkan tahniah kepada badan kehakiman negara kerana telah membuktikan bahawa keadilan harus dihormati dan rakyat harus menghormati undang-undang," katanya.

Sementara itu, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, berkata keputusan Mahkamah Tinggi itu membuktikan sistem demokrasi di negara ini telah ditegakkan.

Menteri Besar Kelantan itu berkata, dengan keputusan itu, sewajarnya semua pihak dapat menerima dengan hati yang lapang tanpa sebarang prasangka lagi.

Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Pulau Pinang, Datuk Zahrain Mohd Hashim, pula menyifatkan keputusan itu sebagai lambang kehakiman yang adil dan telus.

Sementara itu, DAP mengulangi desakan supaya Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak dibubarkan segera dan pilihan raya diadakan di negeri itu bagi membolehkan rakyat memilih kerajaan mereka.

Setiausaha Agung, Lim Guan Eng, berkata hanya dengan mengembalikan kuasa kepada rakyat, kehormatan dapat dikembalikan kepada Perak dan Malaysia.

"Keputusan Mahkamah Tinggi yang cukup penting hari ini yang mengisytiharkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin masih Menteri Besar yang sah negeri Perak adalah satu kemenangan rakyat negeri Perak, demokrasi dan keadilan," katanya dalam satu kenyataan di Georgetown. - Bernama

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons