Selasa, 24 November 2009

JIHAD MEMALI TETAP MEMBARA



Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

BALING: Jika Allah memuliakan dan mengangkat tinggi martabat para syuhada dengan segala pujian dan keistimewaan, sewajarnya mereka yang memfitnah dan memburuk-burukkan para syuhada perlu dikutuk dan dicela serta dihadapkan dengan peringatan dan hukuman tegas.

Sebagaimana hidupnya roh para syuhada di sisi Allah, seperti itulah hidupnya roh perjuangan Islam di kalangan pendokong sejati PAS.

Lantaran tulisan dan kedegilan penulis Zulkifli Manzor dan majikannya akhbar Kosmo! kerana memfitnah para syuhada Memali dalam siaran mereka 26 Oktober lalu, majlis peringatan peristiwa Memali yang telah dua tahun tidak diadakan kerana halangan pihak tertentu, kembali diadakan.

Lanjutan tindakan pembelaan yang dilakukan para pendokong PAS melalui laporan polis, demonstrasi, kenyataan media dan penyerahan memorandum pada 26 dan 27 Oktober lalu, atas inisiatif Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah, majLis tersebut telah diadakan semula pada tanggal peringatan peristiwa itu 19 November lalu.

Bermula dengan himpunan pemuda di pusara syuhada di Parit Panjang, di sini selepas solat Asar membacakan doa serta mendengar taujihat dari pimpinan Pemuda PAS Kedah, acara diteruskan dengan ‘Konvoi Syuhada’ yang disertai 30 buah kereta dan lebih 100 motosikal menuju ke Kampung Memali.



Konvoi pimpinan Ketua Pemuda PAS Kedah, Ustaz Ahmad Yahya yang ‘disambut’ dengan laungan azan Maghrib itu kemudiannya menyertai solat jamaah dan solat sunat serta bacaan tahlil dan yasin pimpinan Tuan Guru Salleh Musa di Madrasah Islahiah Diniah (MID), Kampung Memali.

Pada malamnya, ceramah yang dipenuhi kira-kira 10,000 hadirin bertemakan “Memali Difitnah Lagi” telah menampilkan para pemidato terdiri dari Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Mohamad Sabu; Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasarudin Hassan dan Timbalannya, Ustaz Azman Shafawi Abd Rani selain Pengerusi MID, Senator Muhamad Yusuf Husin dan Ustaz Ahmad Yahya.

Turut menyampaikan pidato ialah khatib cilik, Muhammad Fathillah Yusri, 7 tahun yang merupakan pelajar MID. Majlis juga turut diisi dengan persembahan nasyid syuhada oleh kumpulan nasyid anak-anak Memali dan juga penyampaian cenderahati kepada balu As-syahid Ustaz Ibrahim Mahmud, Solehah Husin.



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bangunlah Berjihad!

Khatib cilik, Muhammad Fathillah Yusri, 7 tahun menyeru umat Islam agar bangkit berjihad menegakkan agama Allah dengan berjuang sepertimana kuda perang.

Beliau memetik pengajaran ayat dari surah al-‘Adiyaat yang membicarakan perihal kuda perang dan sifat manusia.

Katanya, alangkah hebatnya seekor kuda perang yang gagah berlari dengan penuh yakin hingga memercikkan api dek pukulan kuku kakinya dan bersedia untuk menyerang pada awal-awal pagi.

Malah ujar Fathillah, kencangnya larian kuda perang ini hingga menyebabkan debu-debu seperti gumpalan awan, seterusnya dengan segala kekuatan fizikalnya, kuda perang ini merempuh musuh-musuh tuannya.

“Allah SWT yang Maha Bijaksana memberi bandingan kepada manusia untuk berfikir sedalam-dalamnya. Bayangkanlah saudara, seekor haiwan yang hanya memakan rumput kering, minum air biasa, tidur di kandang usang, punya kekuatan luar biasa. Kuda ini juga mempunyai sifat rajin dengan berjaga seawal pagi.

“Disamping itu, kuda perang ini sentiasa taat dan patuh kepada arahan tuannya. Tidak ingkar....tidak takut....pantang undur menyerah kalah, berani merempuh musuh-musuh tuannya. Inilah sifat-sifat seekor haiwan yang diibaratkan pahlawan di medan perang manakala manusia pula Allah SWT gambarkan sebagai sangat ingkar, tidak bersyukur dengan nikmat Allah SWT.

“Makanan manusia sedap-sedap, minuman manis-manis, tidur ditilam yang empuk dan beroleh segala nikmat. Tetapi sayangnya manusia amat sedikit yang tahu bersyukur kepada Tuhannya. Bangunnya lewat pagi, meninggalkan solat, cintakan dunia, munafik dan sanggup menentang agama Allah. Alangkah hinanya manusia jenis ini jika dibandingkan seekor kuda. Di manakah letaknya iman manusia?” ujarnya melontarkan persoalan menginsafkan.

Sambungnya lagi, 19 November 2009, genaplah 24 tahun Peristiwa Memali. Sejarah pejuang-pejuang Allah di Memali ini tegasnya, akan sentiasa membara dalam ingatan di mana 14 syuhada gugur kerana mempertahankan haq (kebenaran).

Ujar beliau, di bumi Memali itulah bangkitnya semangat untuk mendaulatkan Islam sebagai ad-din yang sempurna.

Beliau turut mengingatkan hadirin dengan petikan-petikan dari firman Allah SWT dalam Al-Quran.

“Janganlah kamu menyangka bahawa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki.

“Siapakah orang yang beruntung dalam perniagaannya? Jawab Allah SWT iaitu ‘Kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu, itulah yang lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

“Jika sekarang kita berada dalam sebuah kapal menuju pelabuhan reda Allah, ada seorang seperti saya mengadu ada salah dan dosa, jangan salahkan saya! Saya sayang kapal saya, saya bimbang kapal tenggelam,” ujarnya lagi,

Oleh itu, Fathillah menyeru agar seluruh umat Nabi bersatu hati, tenaga dan jiwa untuk mempertahankan agama Allah di muka bumi ini.

Tegasnya, biarpun darah menjadi taruhan, tetapi syurga menjadi ganjaran.

“Ayuh bangunlah berjihadlah di jalan Allah, jadilah seperti kuda perang yang gagah berani. Semoga amal kita diberkati Allah,” ujarnya mengakhiri khutbah.



Sejarah Kebangkitan


Bagi Ketua Pemuda PAS Kedah, Ustaz Ahmad Yahya, Memali bukan hanya sejarah dan kenangan yang dicatat dan ditulis, tetapi meninggalkan satu pejuangan yang akan dicontohi disepanjang zaman.

Tegas beliau, Almarhum as-syahid Ustaz Ibrahim Mahmud sudah membuktikan bahawa perjuangan pada waktu itu memerlukan kepada pengorbanan begitu besar, dan pengorbanan paling kemuncak dalam Islam adalah mati dijalan Allah SWT.

“Apa yang dilakukan oleh As-syahid dan sahabat-sahabatnya pada waktu itu meninggalkan pengajaran yang amat besar kepada kita hari ini, iaitu pengorbanan dalam perjuangan PAS yang sampai ke kemuncak perjuangan iaitu mati dijalan Allah. Dalam masa sama, peristiwa yang berlaku di bumi Memali ini merupakan kemuncak kejahatan Umno-Barisan Nasional (BN).

“Sejarah ini akan tetap diingati, roh syuhada akan tetap mengalir dalam jiwa anak-anak muda. Saya dan rakan-rakan pada waktu itu masih kanak-kanak diperingkat sekolah, tetapi walaupun demikian, bila kita membaca adanya tulisan-tulisan yang cuba mengaitkan As-syahid Ustaz Ibrahim dan sahabat-sahabatnya sebagai golongan sesat, maka jiwa kita, hati kita yang hari ini mengalir di dalamnya semangat jihad yang ditinggalkan generasi terdahulu, tidak akan membiarkan perkara ini berlalu pergi begitu sahaja,” ujarnya.

Beliau turut menyelar kedegilan penulis untuk memohon maaf. Tegasnya, perkara itu tidak akan lekang dan lupa dari ingatan, sebaliknya Memali akan terus menjadi peristiwa yang membangkitkan semangat jihad untuk bangkit berjuang.



Menyambung Perjuangan Para Nabi

Timbalan Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Azman Shapawi Abd Rani pula dalam pidatonya menegaskan bahawa perjuangan PAS hari ini adalah menyambung perjuangan para Nabi.

Katanya, dalam sejarah kehidupan manusia, Allah tunjuk kepada kita perjuangan Nabi-nabi yang melalui pelbagai ujian begitu banyak, kerana mereka menyeru kepada dua perkara iaitu mengajak manusia beriman kepada Allah dan menentang thaghut.

Menurut beliau, ada nabi-nabi yang berjaya menegakkan kerajaan di zaman mereka seperti Nabi Muhammad, Nabi Musa dan Nabi Sulaiman.

Selain itu ujarnya, ada nabi-nabi yang mati dibunuh atau berhadapan ujian berat kerana menegakkan agama Allah seperti Nabi Zakaria, Nabi Yahya, Nabi Yusuf, Nabi Ibrahim dan Nabi Isa.

“Bukan kita sahaja yang dibunuh, hatta Nabi-nabi pilihan Allah dan dijaga oleh Allah mereka juga dibunuh mati kerana menegakkan kalimah Allah,” katanya.

Tegasnya, sebagai pendokong perjuangan Islam, perlu kita menyedari bahawa mati yang paling mulia adalah mati syahid di mana para syuhada juga boleh memberi syafaat kepada orang lain.

Katanya lagi, selepas kejatuhan Islam, para ulama terus bersungguh-sungguh menyebarkan Islam hingga sampai kepada kebanyakan manusia hari ini walaupun kebanyakan mereka itu akhirnya menghadapi juga ancaman bunuh dan terbunuh.

Menurut Azman, kesungguhan perjuangan mereka itu kerana meletakkan ketetapan sama ada untuk mencapai kemenangan atau mati syahid.

Ujar beliau, Allah memberikan pujian kepada orang mati syahid dan menceritakan perkara-perkara istimewa yang akan dilalui mereka.

Tegasnya, seperti itulah perjuangan Islam yang dibawa PAS sejak 50 tahun lalu hingga akhirnya diberikan nikmat kemenangan pada hari ini.

Sepanjang tempoh itu katanya, bukan sahaja kedapatan mereka yang gagal istiqamah di jalan ini, tetapi mereka yang sabar pula terpaksa menempuh berbagai ujian berat malah kedapatan mereka dibunuh syahid.

Pun begitu ujarnya, walaupun semua bercita-cita mencapai kemenangan atau syahid, bukan semua akan terpilih tetapi pertolongan Allah sangat hampir jika kita memenuhi syarat yang ditetapkan-Nya.

Ujarnya, tempoh 50 tahun telah mematang dan memantapkan perjuangan PAS hingga Allah buka hati orang-orang lain kepada perjuangan Islam yang dibawa PAS termasuk dari kalangan anak-anak muda.

Azman turut menyeru ibu bapa agar menanamkan roh jihad pada anak-anak untuk berjuang.



Islam Hidup Walaupun Cuba Dimatikan
Memali disifatkan Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasarudin Hassan Tantawi sebagai bumi yang hidup kerana tumpahnya darah syuhada untuk mempertahankan dan meninggikan kalimah Allah mengatasi idealogi ciptaan manusia.

Katanya, Umno cuba melumpuhkan perjuangan Islam, tetapi ternyata ianya tetap kekal.

“Umno cuba menutup, mengharam, menghalang, menyekat perjuangan Islam ini dengan membunuh ulama, tetapi mereka tidak akan berjaya. Mereka cuba memadamkan cahaya agama Allah, tetapi Allah tetap akan menyempurnakan cahaya agama-Nya walaupun dibenci oleh orang-orang kafir,” ujarnya berpidato.

Tegasnya, jika 10 pejuang dibunuh dijalan Allah, akan ada 1,000 bahkan 10,000 yang akan bangkit berjuang mempertahankan agama Allah. Menurut beliau, itulah sifat perjuangan Islam di mana-mana sahaja di dunia ini.

Beliau turut mengingatkan bahawa dalam perjuangan hakikatnya kita dan musuh sama-sama menerima musibah namun kita bernaung di bawah reda Allah berbanding perjuangan musuh yang sia-sia.

Kata Nasarudin, Umno setelah tidak berupaya berhadapan PAS dengan demokrasi dan intelektual, kini melakukan pelbagai provokasi dan manipulasi selain ancaman kepada pihak lain untuk menjauhi PAS.

Dalam pada itu, beliau mengajak seluruh pendokong PAS melihat segala kurniaan hari ini sebagai perkara yang telah dijanjikan Allah sama ada berupa serangan musuh mahupun sokongan ramai manusia.

Nasihatnya, jangan ada resah gelisah terhadap musuh dalam mendaulatkan Islam sebaliknya semarakkan iman dalam diri, sebaliknya teruskan menjadi golongan yang akan membenarkan janji sebagaimana As-syahid Ustaz Ibrahim Libya dan sahabat-sahabatnya dengan mengabdikan diri sepenuhnya kepada Allah dan berjuang penuh bersungguh-sungguh.

Ujarnya, sebahagian mereka telah menemukan janji-Nya, manakala sebahagian sedang menunggu giliran untuk mati syahid.

Apapun tegasnya, untuk Pemuda PAS meninggalkan perjuangan ini atau memalingkan tumit, sekali-kali tidak akan berbuat demikian!

Beliau turut memberi harapan kepada anak muda yang ramai hadir pada hari itu agar mencontohi watak-watak para syuhada ini dan menyambung serta mendokong aspirasi perjuangan ini.

Dalam ucapannya itu juga, Ustaz Nasaruddin turut memaklumkan mengenai ruang Facebook milik Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang disertai ramai golongan muda hingga terpaksa dibuka akaun tambahan.

Mengakhiri ucapan, beliau menegaskan bahawa tidak akan maafkan Umno-BN selagi mereka tidak bertaubat dan mendaulatkan syariat Allah SWT.



Sejarah Yang Merintis Kemenangan

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mohamad Sabu pula memulakan ucapannya dengan lafaz terima kasih kepada Kosmo atas ‘usikan’ yang biadap itu menyebabkan seluruh pendokong PAS bangun menyatakan pembelaan.

Golongan pemuda katanya, telah menzahirkan janji, semangat dan ikrar mereka untuk terus berjuang mendaulatkan Islam di bumi Malaysia ini. Hal itu ujar beliau, menunjukkan bahawa perjuangan PAS dan perjuangan Islam tidak akan mati sampai bila-bila.

Tegasnya, kehebatan anak muda semenangnya amat diperlukan oleh perjuangan ini.

Dalam ucapannya itu, beliau menjelaskan betapa sejarah manusia termasuk sejarah Islam telah diputar-belitkan oleh pemerintah untuk kepentingan mereka lalu ianya dipasak dalam fikiran umum supaya menerimanya.

Jelas beliau, ulamalah yang telah membetulkan dan menerang kembali sejarah sebenar perjuangan Islam hingga umat ini kembali bangkit dari keluh kesah dan rasa bersalah.

Oleh itu katanya, jika sejarah besar dunia boleh diputar belit, apatah lagi sejarah peristiwa Memali walaupun ia baru berusia 24 tahun.

Pun begitu ujar beliau, hasil penerangan yang digerakkan PAS, peristiwa Memali telah menjadi sejarah yang hebat dan mendapat perhatian industri penerbitan.

Sejarah itu jugalah dakwanya yang menjadi sebahagian kepada pencapaian kejayaan dan kemenangan pada hari ini lalu memerintah.


0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons