Khamis, 6 November 2008

isu najis babi jadi baja- Bau busuk ganggu penduduk sekitar

Thursday, November 6, 2008

Oleh: Fakhri Ahmad

Naka, 5 Nov - Bau busuk yang terhasil dari baja yang dipercayai najis babi, sering dibawa ke sebuah ladang getah disini telah meyebabkan penduuduk sekitar membuat aduan kepada Kerajaan Negeri.


Hasil maklumat penduduk tempatan, Pegawai Khas MB Kedah, Saudara Ismadi Haji Kader bersama Pengarah JPJ Negeri Kedah Haji Jaafar Muhammed telah melakukan tinjauan sekitar jalan yang dipercayai digunakan itu.

Muatan baja dipercayai daripada najis babi itu sering dibawa menggunakan jalan Tekai, dan dibawa ke sebuah ladang getah yang di tanam dengan pokok betik.


Dalam tinjuan yang di buat di kawasan ladang getah milik Syarikat Gula Padang Terap itu, baja tersebut dikatakan digunakan untuk tanaman pokok betik yang di tanam di antara anak-anak pokok getah di ladang tersebut.


Namun maklumbalas pihak ladang baja itu menyatakan bahawa baja yang dibawa itu adalah baja najis ayam yang telah diproses dengan hampas kelapa sawit. Hasil dari proses campuran itulah yang telah mengeluarkan bau seakan-akan bau najis babi.


Menurut Ismadi, contoh baja tersebut telah dihantar untuk dianalisa dan menunggu lapuran daripada pihak berkenaan.


“ pihak kerajaan negeri dengan kerjasama agensi-agensi berkaitan akan sentiasa memberikan perhatian masalah bau busuk yang di hadapi penduduk berhampiran “’ ujarnya.


Sementara itu pihak JPJ akan bertindak tegas terhadap lori yang membawa najis itu dan akan sentiasa membuat pemantauan di sekitar kawasan Tekai ujar Haji Jaafar Muhammad kepada warta.

Posted by Warta Darul Aman Daily

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons