Khamis, 16 April 2009

ZAMBRY TAKUT DENGAN KEBANGKITAN RAKYAT DI PERAK

Kenyataan akhbar Zambry yang membidas Setiausaha Agung PAS, YB Datuk Kamaruddin Jaafar yang mengingatkan UMNO BN bahawa peristiwa di Pataya, Thailand juga tidak mustahil akan berlaku di Malaysia sekiranya kezaliman BN tidak boleh dibendung lagi.

Zambry mengelabah dan melatah lantas terus membuat kenyataan melulu menghentam Kamaruddin Jaafar. Kenyataan balas Zambry ini menjelaskan yang mereka cukup kalut dengan kebangkitan dan perubahan pendirian politik rakyat di Perak yang telah dibuktikan di Bukit Gantang dalam pilihanraya baru-baru ini. Ini adalah kenyataan orang yang terasa ia sangat bersalah apabila menjatuhkan kerajaan PR dengan cara yang cukup tidak moral. Tindakan ini mengundang kemarahan rakyat sehingga berlaku peritsiwa di Bukit Chandan.

Tetapi belum ada dalam sejarah demontrasi aman yang dianjurkan oleh PAS dan rakyat ada unsur-unsur keganasan walaupun penunjuk perasaan sentiasa diganasi oleh FRU. Mereka tidak pernah melawan, bayangkan kalau setiap penunjuk perasaan yang jauh lebih ramai berbanding FRU, masing-masing melempar seketul batu yang agak besar atau melempar kasut atau memegang kayu bagi bertindak balas ke atas FRU. Apa akan terjadi kalau kemarahan dan kebencian rakyat pada kerajaan BN sukar dibendung ?. Justeru itu Kerajaan BN diingatkan supaya mengambil iktibar dari peristiwa yang berlaku di Thailand agar tidak merebak ke Malaysia. PAS dan pimpinan boleh bersabar walaupun di zalimi, pimpinan PAS sejak zaman Burhanuddin Hilmi lagi pernah ditangkap dan dikurung di bawah ISA. Namun PAS tetap bersikap rasional, tidak pernah menghasut rakyat supaya mengulingkan kerajaan dengan cara kekerasan, PAS cuma mempengaruhi rakyat supaya menolak BN dalam pilihanraya. Bukit Gantang bukti segala-galanya.

Setiap tunjuk perasaan, ada ketua yang akan pimpin demontrasi aman, ada ucapan-ucapan dari pemimpin parti, mereka hanya mengecam dan mengutuk, tetapi tidak ada ucapan-ucapan provokasi untuk bertindak ganas, kalau pun ada yang dibakar, bendera Israel dan Amerika yang dibakar sebagi simbolik penentangan mereka terhadap kezaliman regim Yahudi dan kuncu-kuncunya. Sekiranya ada unsur-unsur provokasi dari pihak lain yang menyelinap dalam kumpulan pendemontrasi, akan segera dingatkan oleh pimpinan supaya jangan bertindak ganas, perhimpunan ini adalah perhimpunan aman, polis bukan lawan kita, kita lawan Yahudi, lawan Israel, lawan Amerika, kita lawan kezaliman BN, kita tuntut itu dan ini.................

Kadang-kadang demontrasi sukar dikawal, sebab ada pihak lain yang menyamar untuk provok supaya berlaku rusuhan, tetapi pimpinan yang mengetuai demontrasi berjaya mengawal yang akhirnya akan berakhir dengan aman, walaupun ada semburan air, gas pemedih mata dan cortar hinggap ke kepala, namun tidak ada tindak balas dari pendemontrasi.

Datuk Kamaruddin hanya mengingatkan supaya kerajaan BN berhati-hati dalam mengendali kebangkitan rakyat, demontrasi adalah amalan biasa, mereka berdemontrasi untuk menunjuk rasa tidak puasa hati rakyat terhadap kerajaan, dalam demontrasi ada tuntutan yang terkandung dalam memorundum, itu sahaja cara yang boleh digunakan untuk suara rakyat didengari oleh kerajaan setelah berbagai cara lain digunakan.

Zambry jangan melatah, UMNO juga pernah berdemontrasi, Pemuda UMNO lebih-lebih lagi, bezanya UMNO berdemontrasi tetapi dilindungi oleh kerajaan dan polis, Pakatan Rakyat berdemontrasi tetapi dikasari oleh FRU. UMNO pernah berdemontrasi mengutuk Raja-raja Melayu dan menyokong Dr Mahathir dalam isu pindaan perlembagaan, berdemontrasi di Kelantan mengutuk tindakan Sultan Kelantan yang kononya menyokong pembangkang dalam pilihanraya 1990. Ucapan pemimpin mereka cukup biadab ketika itu terhadap Sultan Islmail. Pemuda UMNO di bawah Datuk Najib juga pernah berdemontrasi mengutuk MCA, ucapan pimpinan pemuda UMNO ketika itu berunsur perkauman, tetapi tidak ada yang ditangkap sebaliknya pimpinan Pemuda PAS pula yang ditangkap dan di ISAkan.


Posted by MisbahulMunir at 9:30 PM

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons