Selasa, 11 November 2008

MASAYARAKAT SIAM AKAN TERUS DAPAT PEMBELAAN

Oleh: WADIASSOFI JAAFAR


ALOR STAR, 10 November: Kerajaan Kedah yang dipimpin oleh Menteri Besar, YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak diminta menyelesaikan masalah masyarakat Siam di negeri ini yang menghadapi masalah dalam mendapatkan sijil Siam iaitu Sijil Pertanian.




Presiden Persatuan Siam Malaysia, YB. Senator Siw Chun a/p Eam berkata, masyarakat Siam menghadapi masalah untuk mendapatkan sijil berkenaan di mana mereka hendak memiliki tanah nenek moyang mereka.

“Kita tidak menghadapi masalah sekiranya tanah yang dimiliki orang Siam dijual kepada orang Melayu tetapi yang menjadi masalah sekarang ialah apabila orang Melayu hendak jual tanah itu kembali kepada orang Siam,” jelasnya.


Beliau berkata demikian pada majlis perjumpaan khas antara Menteri Besar dengan pemimpin-pemimpin Siam dalam negeri Kedah di Wisma Darul Aman, di sini.


Menurutnya, beliau berharap Kerajaan Negeri Kedah dapat memperjuangkan nasib minoriti masyarakat Siam di negeri ini.


“Kita juga berharap agar Menteri Besar dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh masyarakat Siam dan kerja sama yang diberikan itu diharap dapat menjalinkan hubungan yang erat antara Kerajaan Negeri Kedah dengan masyarakat Siam,” katanya.


Ujarnya, di Daerah Kubang Pasu, terdapat sebanyak lapan buah kampung didiami seramai 4,300 masyarakat Siam manakala Daerah Kuala Muda sebanyak lima buah kampung (1,650 masyarakat Siam), Daerah Padang Terap sebanyak 11 buah kampung (5,670 masyarakat Siam), Daerah Baling sebanyak tujuh buah kampung (2,625 masyarakat Siam), Daerah Pendang sebanyak 12 buah kampung (6,875 masyarakat Siam) dan Daerah Sik sebanyak 10 kampung (4,462 masyarakat Siam).


Tambahnya, terdapat sebanyak 11 Wat Siam di Daerah Pendang; tiga Wat Siam di Daerah Kota Star, enam Wat Siam di Daerah Kubang Pasu, empat Wat Siam di Daerah Kuala Muda, tujuh Wat Siam di Daerah Baling, enam Wat Siam di Daerah Padang Terap dan tujuh Wat Siam di Daerah Sik.


Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak dalam ucapannya berkata, Kerajaan Negeri akan mengambil tindakan segera dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh masyarakat Siam di negeri ini.

“Berilah sedikit masa kepada saya untuk berbincang dengan pihak yang bertanggungjawab agar masalah yang berbangkit itu dapat diselesaikan segera,” ujarnya

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons