Selasa, 14 September 2010

3 komentar:

Tanpa Nama berkata...

tak payah datanglah..jemputan tak ikhlas..haram makan jemputan tak ikhlas..belanja pun dtg dari mana..

BILLYtheKID berkata...

IJM Corporation Berhad bakal dianugerahkan sebagai ‘Total Sub Contractor’ Kampus Baru KUIN, di Kuala Ketil oleh Bina Darulaman Berhad (BDB)?.

Perkembangan terbaru projek Kampus baru Kolej Universiti Insaniah (KUIN) yang agak janggal dari amalan biasa perniagaan, urus-tadbir korporat dan pelaburan :-

1. Bina Darulaman Berhad adalah sebuah syarikat yang disenarai awam di Bursa Saham Kuala Lumpur yang mana sebanyak 60% sahamnya dikuasai oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK).

2. IJM Corporation Berhad juga merupakan sebuah syarikat yang disenarai awam di Bursa Saham Kuala Lumpur.

3. Projek Kampus Baru KUIN merupakan sebuah projek oleh Kerajaan Negeri Kedah yang telah melantik Bina Darulaman Berhad ( BDB) untuk dibangunkan secara ‘Design and Built’.

4. Bina Darulaman Berhad dianugerahkan projek atas beberapa sebab antaranya kerana a) Kerajaan Negeri mempunyai kepentingan di dalam BDB; b) BDB mempunyai tanah yang bersesuaian dan pada kos yang efektif; c) BDB mempunyai keupayaan pengurusan dan kewangan disamping mempunyai anak syarikat dalam sector pembinaan (Kedah Sato Sdn. Bhd.) yang diyakini mampu untuk melaksanakan kerja-kerja merancang dan pembinaan projek tersebut.


5. BDB telah mendapat pembiayaan kewangan dari beberapa intitusi kewangan atas jaminan Kerajaan Negeri.


6. Pelantikan BDB untuk membangunkan projek tersebut dilihat bijak kerana ianya akan membawa manfaat yang banyak kepada Kerajaan Negeri dan rakyat Kedah keseluruhan berbanding syarikat luar yang lain.


7. Sekiranya projek ini dibangunkan sepenuhnya oleh sumber dalaman BDB dan mengutamakan sumber sokongan juga daripada kontraktor kecil dan pembekal tempatan, dilihat mampu menjana perkembangan ekonomi negeri Kedah yang mana, Kerajaan Negeri dapat menjimatkan kos serta mendapat pulangan balik dari pelaburan yang dikeluarkan dan rakyat akan mendapat tempias secara lansung daripada pembangunan projek tersebut.





8. Secara logiknya, apabila projek ini diserahkan secara ’Total Sub’ kepada syarikat yang juga ‘Holding Company’ pastinya akan menyebabkan peningkatan kos dan mengurangkan pulangan keuntungan dan manfaat yang bakal diperolehi oleh Kerajaan Negeri dan rakyat Kedah.


9. Perlantikan IJM Corporation Berhad dilihat akan hanya memudahkan pengurusan yang dipikul oleh BDB, jika ini dijadikan alasan; mengapa perlu BDB membelanjakan puluhan ribu RM sebulan untuk membayar kepada seorang GMD dan ratusan ribu RM lagi untuk membiayai lain-lain tenaga pengurusan dan anak syarikat?


10. Tindakan yang pelik dan menimbulkan persoalan apabila ianya dibuat oleh seseorang yang baru dilantik sebagai GMD apatah projek ini adalah projek ’pertama’ beliau apabila menerima perlantikannya. Bagi mana-mana individu korporat projek ’pertama’ selepas pelantikan sangat signifikan kepada kewibawaan dan kemampuan diri sebagai testimonial yang akan menjustifikasikan perlantikan yang dilakukan adalah tepat. Melainkan ada kepentingan lain yang menjadi perhitungan.

Kerajaan Negeri perlu menilai kembali kemampuan sebenar pengurusan BDB dan menarik balik hasrat untuk melantik IJM Corporation Berhad sebagai ’Total Sub Contractor’ sekiranya mementingkan urus-tadbir yang telus dan mengambil berat kepentingan Kerajaan Negeri dan kebajikan rakyat negeri Kedah keseluruhannya selari dengan agenda Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua.



BILLYtheKID.

BILLYtheKID berkata...

IJM Corporation Berhad bakal dianugerahkan sebagai ‘Total Sub Contractor’ Kampus Baru KUIN, di Kuala Ketil oleh Bina Darulaman Berhad (BDB)?.

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons