Selasa, 8 Januari 2008

SEMUANYA TERJADI KERANA UMNO

Saturday, January 5, 2008
Ekspidisi Dakwah Pemuda Merbok Harungi Perhimpunan HARAM BODOH!

Perhimpunan haram yang bodoh! Bodoh sungguh orang kita ni, tak dak kerja nak buat. Walaupun tiada sambutan tahun baru yang dianjurkan sama ada oleh kerajaan negeri atau kerajaan tempatan, sambutan malam tahun baru 2008 tetap berjaya menarik sekitar lapan hingga sepuluh ribu rakyat pelbagai kaum membanjiri Bandar Sungai Petani malam tadi.



Bila tiada sambutan maka tiadalah penganjur, bila tiada penganjur siapa yang nak memohon permit, bila tak ada permit, himpunan itu apa? HARAM!!, tapi polis tak kata JANGAN! maka ramailah yang sanggup bersusah payah datang. Kena dikatakan bodoh, sebab takda apa-apa pertunjukan nyanyian ataupun bunga api. Habis tu mai juga, memang bodoh.
Inilah tarikan dua peristiwa di Malaysia, satu malam merdeka dan dua, malam tahun baru. Tak perlu diumum atau dipanggil orang ramai akan keluar sendiri kerana dah biasa ada keramaian tidak kira bodoh ke tidak.
Dataran yang baru siap dibina sempena sambutan 50 tahun kemerdekaan itu padat dengan kehadiran dari berbagai lapisan usia dan bangsa.



Kesempatan ini diambil oleh pemuda PAS Merbok untuk mengadakan 'Ekspedisi Dakwah' bagi mengedar risalah sempena tahun baru ini. Walaupun program dirancang secara tergesa-gesa, hampir 20 orang pemuda berjaya merentasi lautan manusia mengedar risalah sebagai salah satu kerja dakwah yang ramai yang ‘malu’ nak lakukannya. Alhamdulillah kehadiran pemuda-pemuda dari beberapa cawangan menyemarakkan semangat semua untuk merebut pahala percuma dikala kebanyakan yang lain termanggu-manggu menanti detik 12 tengah malam. Walau pun dengan kuantiti risalah yang terhad, namun seluruh ruang diteroka untuk menyampaikan mesej parti yang selalu disebut sebut yang tidak mendapat perhatian wajar dari pemerintah iaitu masalah sosial.
Apa yang paling melucukan dan menambah kebodohan mereka yang hadir semalam ialah tiada langsung sambutan dan jam besar yang menjadi tumpuan ‘count down’ menunjukkan waktu yang salah iaitu 15 minit cepat dari waktu sebenar. Menara jam itu pun agaknya melugai dan lemas tengok keburuk orang yang dating ke situ yang akhirnya akan meninggalkan sampah yang bertimbun.
Jam 12.30 malam sebahagian beransur-ansur bergerak ke haluan lain agaknya, hampa dan kecewa kerana terpaksa berjalan kaki jauh dari tempat parking tiba-tiba apa pun tarak! Kesian makcik-makcik yang turut sama diseret ke medan maksiat ini tidak kurang yang sanggup mengusung anak-anak kecil semata-mata nak tengok bunga api!
Namun bagi sekumpulan anak muda yang muka tak malu dengan penuh tanggungjawab mendekati orang ramai untuk mengedar bahan bacaan alternatif yang ada setengahnya menzahirkan reaksi spontan yang sungguh melucukan.

"alamak, gejala sosial, kena atas batang hidung saya abang ni..” ujar seorang ramaja mat rempit.
Bagi yang berpasangan secara haram, nampakla muka rimas mereka dan ada yang tersipu-sipu. Pandai pula pemuda-pemuda kita pilih orang yang nak diberi risalah itu.



Semasa taklimat ringkas sebelum bergerak menghampiri ribuan manusia, semua peserta diingatkan agar tidak merasah marah jika risalah yang dihulurkan tidak mahu diterima. Alhamdulillah masih ada segelintir remaja yang berani menyahut cabaran yang sesetengah orang malu nak lakukannya hingga ada yang begitu teruja hingga turut memberi risalah tersebut kepada anggota polis yang terlibat menjaga keamanan himpunan HARAM itu.
Posted by pmerbok

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons