Selasa, 18 Disember 2007

Mustafa Ali lawat tahanan kes Batu Burok di Penjara Pulau Kerengga

Awang Harun
Tue | Dec 18, 07 | 10:15:21 am MYT

MARANG, 18 Dis (Hrkh) - Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato' Mustafa melawat mangsa tembakan peluru hidup dalam Tregedi Berdarah Batu Burok 8 September lalu, Muhammad Azman Aziz di Penjara Terbuka Marang, Pulau Kerengga, semalam.

Beliau yang datang bersama isteri, To' Puan Aminah Mohamad dan keluarga berkesempatan berbual dengan Azman sambil bertanya khabar keadaan kesihatan dan suasana kehidupan di situ.

Azman kelihatan ceria berbual dengan Mustafa pada pertemuan kira-kira 40 minit itu yang turut disertai ayah, ibu serta empat orang adik beradiknya.

Turut hadir pada perjumpaan kira-kira jam 3 petang itu ialah Ketua Pemuda PAS Kawasan Kuala Terengganu, Ahmad Kamal dan Setiausaha Urusan Ulamak PAS Kawasan Marang, Ustaz Suhairi Daud.

Pada sebelah pagi, kepimpinan PAS turut serta dalam lawatan keluarga Suwandi Ab Ghani.

Antara yang hadir ialah Ketua Lajnah Kebajikan Pemuda PAS negeri, Ustaz Shaharizukirnain Abd Kadir dan Yang Dipertua PAS Kawasan Marang, Ustaz Hassan Mohd Salleh.

Suwandi dan Azman ditahan di penjara tersebut kerana tidak dibenarkan diikat jamin oleh Hakim Mahkamah Sesyen, Hassan Abdul Ghani pada 9 Disember lalu.

Mereka menghadapi empat tuduhan, antaranya membabitkan mereka bersama-sama 18 orang yang lain pada 8 September lalu, lebih kurang jam 11.40 malam di tempat letak kereta Hotel Permai Inn, Jalan Sultan Mahmud kerana menyertai perhimpunan yang menyalahi undang-undang.

Mereka didakwa menunjukkan kekerasan jenayah untuk menakutkan pegawai polis yang menjalankan tugas yang sah di sisi undang-undang, seorang atau lebih daripada anggota perhimpunan telah dengan sengaja cuba menyebabkan cedera parah kepada Wan Aziz Wan Omar (RF143706), seorang penjawat awam.

Kesalahan itu di bawah seksyen 149 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum di bawah seksyen 333 dan seksyen 511 kanun yang sama di mana sabit kesalahan boleh dihukum penjara lima tahun atau denda.

Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail sendiri mengetuai pendakwaan terhadap mereka yang akan dibicarakan pada 30 dan 31 Disember ini. - mr

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons