Khamis, 9 Oktober 2008

Kedah kekal naikkan kuota rumah bumiputera

Kedah kekal naikkan kuota rumah bumiputera

ALOR STAR 8 Okt. - Kerajaan negeri tetap dengan keputusannya untuk menaikkan kuota pembelian rumah kepada bumiputera daripada 30 kepada 50 peratus walaupun mendapat bantahan daripada pihak pemaju.

Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata, kerajaan negeri bersedia bersemuka di mahkamah dengan mana-mana pihak yang ingin mencabar keputusan kerajaan berhubung perkara itu.

"Ini negara bebas, sesiapa sahaja boleh membawa perkara ini ke mahkamah jika mereka tidak bersetuju dengannya.

"Jika kerajaan negeri kalah, kami bersedia menerimanya namun saya percaya kami berada di landasan yang betul," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Beliau diminta mengulas kenyataan, Presiden Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) Kedah/Perlis, Ricque Liew Yin Chew yang akan mencabar keputusan kerajaan negeri berhubung peningkatan kuota itu di mahkamah jika ia masih dilaksanakan.

Menurut Azizan, kerajaan negeri mengambil keputusan itu untuk kebaikan rakyat dan tidak mahu melihat majoriti golongan bumiputera yang tinggal di negeri ini tidak memiliki rumah sendiri.

"Berdasarkan kajian yang dijalankan didapati lebih 200 ribu bumiputera di negeri ini masih belum mempunyai rumah sendiri.

"Atas dasar inilah kerajaan negeri mengambil keputusan untuk meningkatkan kuota pembelian rumah kepada bumiputera kepada 50 peratus namun dasar ini tidak menafikan hak kaum lain untuk membeli rumah di negeri ini," ujarnya.

Dalam pada itu, Azizan memberitahu, pemaju dan kerajaan harus bekerjasama membantu rakyat memiliki rumah sendiri dan bukan hanya mementingkan keuntungan semata-mata.

"Jika mereka ingin kaut keuntungan mereka boleh pergi ke negeri lain dan kerajaan negeri akan mengerakkan syarikat milik kerajaan (GLC) bagi memastikan usaha kerajaan membantu rakyat memiliki rumah sendiri tercapai," jelasnya.

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons