Selasa, 3 Januari 2012

Peminat bolasepak Kedah serbu Stadium Mini Keladi

KULIM, 1 Jan 2012 – Kira-kira lima ribu penonton membanjiri Stadium Mini Keladi menyaksikan pertandingan bola sepak persahabatan antara pasukan Kedah pilihan dan pasukan pilihan Kulim.
Dalam pertandingan tersebut, pasukan pilihan Kedah telah berjaya mengalahkan pasukan pilihan Kulim dengan jaringan dua gol tanpa balas. Kedua-dua gol kemenangan itu telah dijaringkan dalam separuh masa kedua perlawanan.
Penonton dari setiap lapisan umur  berpusu-pusu tidak mahu ketinggalan menyaksikan perlawanan berkenaan, lebih-lebih lagi ianya dihadiri oleh pemain bola sepak Kedah terkenal, Saudara Baddrol Bakhtiar. Sementara itu suasana diceriakan lagi dengan kehadiran Penolong Juru Latih Pasukan Bola Sepak Kedah, Radhi Md Din.
Hadiah-hadiah serta cenderamata disampaikan oleh Pegawai Khas Menteri Besar (Penerangan), Ustaz Musoddaq Ahmad.
Pertandingan bola sepak persahabatan itu diadakan sempena Program Ambang Sejahtera, anjuran Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kedah yang berlangsung di Kulim.

SEKITAR AMBANG SEJAHTERA 2012

KULIM, 1 Jan 2012 – Lebih lima ribu penduduk sekitar Kulim membanjiri dataran Dewan Sri Putra, bagi sama-sama meraikan Majlis Sambutan Ambang Sejahtera 2012. Pengunjung yang terdiri dari setiap lapisan umur dan berbagai bangsa mula memenuhi dataran dewan berkenaan seawal jam 8 malam lagi.
Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Usahawan, YB Ustaz Abdul Ghani Ahmad, yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Program Sambutan dalam ucapan aluannya berkata, program sambutan berkenaan merupakan satu agenda perpaduan dan melaluinya kebudayaan setiap kaum ditampilkan untuk persembahan umum.
“Kerajaan negeri tidak anti hiburan. Walau bagaimana pun kita tetap memastikan hiburan yang kita persembahkan bersesuaian dengan budaya timur serta tidak bercanggah dengan Islam,” katanya lagi.
Sementara menanti detik 12 malam ketibaan tahun 2012, para pengunjung telah dihiburkan dengan persembahan  dari artis terkenal seperti  Iwan Syahman, Ammar serta kumpulan nasyid Dzil Afnan. Sementara itu pertunjukkan tarian singa dari kaum Cina dan tarian merak dari kaum India turut mencuit hati penonton.
Pancaragam dari Sekolah Menengah Sultan Badlishah juga menghiburkan pengunjung dengan persembahan yang menarik. Selain itu, persembahan unik  yang mengabungkan seni kebudayaan Melayu, Cina dan India berjaya memukau para hadirin.
Menjelang detik 12 malam 2012, para artis jemputan beramai-ramai berselawat sejurus sebelum pengunjung dikejutkan dengan tembakan bunga api.
Sempena Majlis Sambutan Ambang Sejahtera 2012, tayangan multimedia “ Pencapaian Kedah 2011” dipancarkan untuk tontonan umum.
Majlis berkenaan dirasmikan oleh Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri, YB Dato’ Amiruddin Hamzah sebagai wakil kepada Menteri Besar. Sebelum itu, selepas solat Maghrib para jemaah beramai-ramai membaca Yaasin mendoakan kesejahteraan Negeri Kedah.

Kaedah Istibdal dalam Fiqh berhubung isu Wakaf Madrasah Salihiah



Oleh: Mohd Nazimi Zaim bin Haji Ismail al-Qedahy
Pusat Pengajian Umar al-Faruq.


Baru-baru ini segelintir umat Islam tidak berpuas hati dengan tindakan kerajaan negeri Kedah yang melupuskan sebidang tanah wakaf bagi tujuan pembinaan kompleks perniagaan.

Persoalan yang perlu kita semua fahami adakah boleh harta wakaf dilupuskan dan sekiranya boleh, apakah kaedah yang sepatutnya dan bagaimana pelaksanaan yang dituntut oleh Islam.

Islam merupakan agama yang tidak rigid bahkan releven mengikut zaman. Sesuatu hukum berubah mengikut keperluan zaman dan masa. Perlaksanaan wakaf juga bukanlah suatu amalan yang berasal dari ajaran Islam tetapi telah wujud lebih lama dari kemunculan Rasulullah dan Islam. Hal ini terbukti kerana kaum musyirikin telah lebih lama mengamalkan khidmat sosial ala wakaf ini terutama dalam penyediaan kemudahan pengunjung-pengunjung Kaabah yang datang dari seluruh pelusuk bumi arab.

Harta wakaf adalah suatu bentuk harta samada berbentuk boleh alih atau tidak alih yang disumbangkan oleh seseorang dengan niat memberi manfaat untuk kegunaan ramai atau sebahagian dari orang ramai. Contoh harta wakaf adalah termasuk tanah, bangunan, ladang tanaman, al-quran dan lain-lain bahan yang bersifat kekal serta tidak mudah rosak sebagai contoh tidak seperti makanan dan buah-buahan.

Majlis Fatwa Kebangsaan juga menerima wang tunai sebagai harta wakaf walaupun pada zahir wang terutama wang kertas tidak bersifat kekal. Pandangan Majlis adalah berasakan kewujudan nilai pada wang itu yang berupaya dikekalkan jika diurus oleh pengurusan yang efisien.

Harta wakaf ini tidak lagi menjadi hak persendirian tetapi menjadi harta umum yang kekal sehingga hari akhirat. Maksud perkataan wakaf yakni berhenti menunjukkan berhentinya pemilikan harta itu pada mana-mana individu samada melalui jual beli, hadiah, jaminan, sita atau pun warisan pusaka sebaik sahaja ianya diwakafkan oleh tuan wakaf atau pewakaf.

Harta wakaf ini kemudian akan diuruskan oleh seorang pengurus yang bertangungjawab melaksanaan matlamat wakaf sejajar dengan hasrat pewakaf. Seperlunya kita mestilah melihat kepada sejarah selepas penjajahan inggeris, pihak penjajah telah mengeluarkan suatu undang-undang yang membatalkan kesemua harta-harta wakaf yang dibuat sebelum dari itu. Ini menimbulkan pelbagai masalah hak milik dan pengurusan bagi harta-harta wakaf yang hilang akibat campur tangan British. Khuatir dengan kehilangan milikan harta-harta yang diwakafkan, disamping keperluan mendaftarkan tanah-tanah dibawah undang-undang tanah.

Majlis Agama Negeri telah dijadikan penjaga amanah, penama dan pengurus bagi harta-harta wakaf. Ini bersesuaian pada waktu itu memandangkan bidang peruntukan kuasa berkaitan wakaf adalah dibawah peruntukan kerajaan negeri dan Raja-Raja Melayu. Disamping itu Majlis Agama pada waktu itu mempunyai sumber tenaga dan kewangan untuk menyelia harta-harta tersebut.

Saya percaya sekiranya hak dan penjagaan ini diserahkan dibawah pengurusan penjajah, sudah pasti harta-harta ini berada ditangan pihak yang salah. Sehingga sekarang kesemua harta-harta wakaf adalah dibawah seliaan Majlis Agama dan jawatankuasa pengurusan wakaf bagi setiap negeri.

Manfaat wakaf adalah sangat luas dan berfaedah kepada masyarakat. Harta wakaf ini perlu digunakan dan diuruskan supaya matlamat wakaf yang ditetapkan oleh pewakaf tercapai. Bukan itu sahaja, pihak pengurusan wakaf juga bertangungjawab memastikan kemaslahatan harta-harta tersebut. Tidak cukup sekadar itu, harta-harta wakaf juga perlu dikekalkan faedah harta dan mempunyai potensi untuk “hidup” dengan sendiri. Yang jelas Islam melarang sebarang pembaziran dan tinggalan harta wakaf yang dhaif dan tidak bermanfaat.

Jika kita mengkaji kejayaan amalan wakaf di Turki, ia sangat mengujakan apabila sebidang tanah itu bukan sahaja dibina sebuah masjid berkapasiti besar diatasnya, tetapi juga menyediakan hospital, sekolah, kolej bahkan bantuan makanan bagi fakir miskin. Adakah pewakaf meninggalkan harta wakaf yang terlalu banyak dan tidak habis-habis? Jawapannya adalah kerana kebijaksanaan pihak pengurusan wakaf menggunakan faedah tanah wakaf itu pada tahap maksimum.

Terlupa saya maklumkan, disekeliling tanah itu turut dibina kedai-kedai yang disewakan bagi peniaga. Disitulah sumber pendapatan berterusan pihak pengurusan wakaf, mereka bukan sekadar mempunyai pembiayaan menyelenggara masjid, mereka juga mampu memberi pendidikan, khidmat kesihatan dan makanan secara percuma.

Seperti yang dijelaskan diatas, harta wakaf tidak boleh dipindah milik dan dilupuskan. Pelupusan akan menghilangkan faedah wakaf dan menutup ruang pahala yang sepatutnya diterima oleh pewakaf. Disinilah Islam tidak menggunakan kaedah syariah secara membuta tuli. Tidak masuk akal sesuatu harta itu akan kekal dan tidak rosak untuk tempoh ratusan atau ribuan tahun.

Pada lazim terdapat pelbagai sebab menyebabkan harta itu terlupus. Terdapat kaedah khusus dalam hal ini yang dikenali sebagai wakaf istibdal. Islam mengenakan syarat sekiranya harta wakaf mahu dilupuskan atau terlupus, ia mesti diganti dengan yang lebih baik. Disinilah kayu ukur sejauh mana konsep “digantikan lebih baik” itu digunakan. Gantian ini adalah bertujuan meneruskan faedah wakaf dan si pewakaf yang mungkin telah mati tetap masih menerima pahala atas amalan baiknya terdahulu. Ini juga sejajar dengan konsep harta didalam Islam dimana harta itu mestilah memberi manfaat, dan tiada guna menyimpan harta yang tiada bermanfaat apatah lagi memudaratkan. Tanah yang diberikan kepada seorang sahabat sebagai harta rampasan perang pernah diambil semula oleh khalifah arrasyidin kerana sahabat itu tidak memajukan tanah yang diserahkan.

Pihak Majlis Fatwa Kedah dalam kes ini membenarkan pelupusan berlaku dengan syarat pihak pemaju mestilah membayar nilai wang pada harga pasaran kepada pihak Majlis Agama dan mensyaratkan pemaju untuk menyediakan “surau lain dari biasa” di tapak cadangan kompeks membeli belah itu.

Kita umumnya boleh membayangkan surau yang biasanya ada di pusat membeli belah dengan bayangan sempit, kotor dan tersorok sehingga susah untuk dicari. Antara syarat lain surau itu perlu juga disediakan ditingkat bawah dengan memberi kemudahan akses. Turut menjadi syarat surau itu mestilah disertakan penghiasan luaran yang mencirikan binaan beridentiti keislaman dengan kadar Majlis Fatwa jika dilihat dari luar, penggunjung akan mengetahui wujudnya surau yang indah dan selesa di dalam pasaraya ini. Jika ini syarat-syarat yang ditetapkan oleh Majlis Fatwa, saya berpandangan ia menepati piawaian “gantian terbaik” yang dikehendaki oleh Islam.

Pihak kerajaan negeri dan Majlis Agama mesti memastikan pihak pemaju mematuhi arahan Majlis Fatwa ini dan mengenakan tindakan perlaksanaan spesifik sekiranya pemaju gagal. Perlu juga diberi perhatian syarat ini mestilah dinyatakan dengan jelas bahawa ianya tidak boleh diubah walaupun berlaku pertukaran milikan pasaraya pada masa akan datang. Sebarang perubahan mestilah mendapat kelulusan Majlis Agama dan Majlis Fatwa.

Secara kesimpulan, pelupusan wakaf ini bukanlah suatu perkara yang dilarang didalam Islam walaupun ia agak bertentangan dengan matlamat wakaf. Kaedah pelupusan harta wakaf ini perlu diurusan oleh pengurusan yang berhati-hati dan bertanggungjawab. Jika pengurus gagal menggantinya dengan lebih baik dari matlamat pewakaf, mereka bertanggungan bukan sekadar kepada Allah, tetapi juga terhadap pewakaf kerana gagal melaksanakan amanah.

Pihak pengurusan wakaf juga diseru supaya bersedia menerima perubahan danmencontohi kejayaan wakaf di Turki dan Mesir. Suatu pandangan kehadapan amat diperlukan untuk perubahan. Kaedah lama dalam pengurusan wakaf perlu dikaji semula kerana kaedah itu kelihatan tidak berhasil dan membantutkan perkembagaan harta wakaf di Malaysia. Majlis Agama masih boleh memainkan peranan yang penting dengan menjadi badan pemantau berentegriti yang melantik dan membenarkan pihak-pihak yang layak dan berwibawa untuk menjadi pengurus kepada harta-harta wakaf ini.

Janganlah disia-siakan wang gantian 1.4 juta ringgit itu, dengan pelaksaan wakaf yang tidak mampu memberi kesan jangka panjang dan berterusan. Majlis Agama perlu menimbang kaedah pengurusan wakaf berwawasan samada membeli hartanah yang boleh disewakan atau ladang tanaman yang boleh menghasilkan pendapatan berterusan yang berupaya menampung penyelenggaran masjid-masjid lain terutama surau baru yang bakal dibina kelak di tanah yang telah dilupuskan status wakafnya.

al-Faqir Ila Rabbihi......

Madrasah Salihiah adalah isu emas bagi PAS

Oleh: Tok Non, Changloon


Sejak PAS bersama rakan sekutu KeADILan dan DAP memerintah Kedah 9 Mac 2008, Madrasah Salihiah Kanchut adalah isu politik terbaik di Kedah yang mesti dimanfaat sepenuhnya. Orang yang tidak faham manipulasi isu politik akan melihat PAS diserang tetapi hakikatnya pihak lawan yang akan menerima padah yang teruk... dengan syarat, PAS mesti menghangatkan isu ini dan jangan biarkan ia terpadam. PAS berada di posisi selesa kerana UMNO, melalui kenyataan para pemimpin mereka serta sikap yang diambil oleh media utama pro BN; bersikap menentang bangunan tersebut dirobohkan (melalui kaedah istibdal) bagi dibangunkan Kompleks Aman Central. Jadi lakukan serangan bersepadu terhadap BN sehingga akhirnya mereka pula yang kelihatan defensif dan kalah terus.

Selepas membuat pengamatan dan analisis, isu Madrasah Salihiah Kanchut dapat mendedahkan 6 perkara. Jangan lupa dedahkan semua perkara tersebut.

1.UMNO kuat bohong

Antara pembohongan dalam isu madrasah ialah:
a)Madrasah ada nilai sejarah berusia 100 tahun, sebenarnya baru berusia 4 tahun
b)Tanah wakaf digadai pada pemaju Cina kapiaq, sebenarnya tanah itu dipindah wakaf (istibdal)
c)Di situ ada 200 ahli khariah, sebenarnya cuma ada 5 keluarga Melayu kat situ, tak mampu buat jemaah terutama waktu Maghrib, Isya dan Subuh
d)Semua bangunan itu adalah surau, sebenarnya hanya ruang atas untuk solat, sebahagian besarnya ialah pejabat syarikat insuran.

2.UMNO tolak ulamak

Majlis Fatwa Negeri Kedah yangi ketuai Mufti dan 9 ulamak besar Kedah selepas bermuzakarah, bersetuju madrasah itu diroboh ikut kaedah istibdal. UMNO menolak pendirian yang dibuat oleh para ulamak Kedah. Depa berlagak lebih pandai dari ulamak majlis fatwa.

3.UMNO sanggah Tuanku Sultan

Majlis Fatwa di bawah Tuanku Sultan. Tuanku sudah dimaklum mengenai isu tersebut oleh Majlis Fatwa. Membantah keputusan majlis fatwa mermakna menderhaka kepada Tuanku Sultan.

4.UMNO bersikap hipokrit

Kerajaan BN Kedah pernah roboh masjid Alor Malai untuk program penyusunan semula pembangunan Kompleks Al- Bukhary yang di situ juga terdapat pasaraya Giant. Depa buat halal, pihak lain buat haram. Itulah sikap hipokrit UMNO.

5. UMNO anti Cina?

Antara sebab penentangan projek Aman Central ialah kerana ia dimajukan oleh Sunny Ho, seorang Cina (usahasama dengan PKNK). Ia memberi impak ‘positif’ kepada masyarakat bukan Melayu, khususnya orang Cina di negeri ini bahawa UMNO dilihat anti Cina.

6.UMNO gagal bangunkan ekonomi Melayu

Pembantah mengatakan projek itu hanya menuntungkan orang Cina kerana Melayu tidak mampu beli lot kedai di situ. Sapa kata? Bukanlah orang Melayu sudah kaya raya hasil pembelaan dan penjanaan ekonomi yang dibuat oleh UMNO selama 60 tahun. UMNOlah satu-satunya parti yang memperjuangkan Melayu... habis tu kalau lot kedai pun Melayu tak boleh beli, apa kejayaan UMNO dalam mengangkat martabat orang Melayu???

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons