Sabtu, 2 Mei 2009

Pendedahan terkini.......Syed Sobri Al Muflisin

Oleh :- Ibnu Bakrin.


ADUN Kuala Nerang :- ALKISAH BERUK HILANG TUAN........


Tatkala cerita berkenaan dengan YB Datuk Syed Sobri Syed Hashim (ADUN-Kuala Nerang) diperkatakan di arena politik negeri Kedah Darul Aman, timbul pulak cerita lain yang mungkin membimbangkan lagi YB Kuala Nerang ini.

Sebelum ini, Syed Sobri sibuk menepis beberapa tuduhan dan penghakiman mengenai status muflisnya. Syed Sobri akan dihimpit lagi dengan kes penyelewengan RM1.7 juta wang syarikat Seri Temin Development Corporation (“STDC”) yang pernah diterajuinya suatu masa dahulu.

Menurut sumber dari Wisma Darulaman, perkara ini telah mendapat perhatian dari awal lagi sejak kerajaan PR mengambil tampuk pentadbiran negeri Kedah Darul Aman. Namun usaha mengumpul bukti memerlukan masa yang secukupnya.

Pihak Kerajaan Negeri Kedah masih membuat penelitian tentang tindakan-tindakan undang-undang dari segi jenayah pecah amanah (“criminal breach of trust”) atau dari segi saman sivil yang boleh dikenakan terhadap Syed Sobri. Apa-apapun berikut adalah fakta kes untuk kita tatapi dan membuat penilaian awalan (“initial evaluation”).

Menurut cabutan minit mesyuarat pengurusan STDC ke-2/2008 yang diadakan pada hari Ahad, 10hb Februari 2008 jam 10:20 pagi bertempat di Bilik Mesyuarat STDC, pihak pengurusan telah bersetuju untuk mengeluarkan sejumlah wang sebanyak RM1.7 juta bagi tujuan program “Pemimpin Bersama Rakyat” disetiap kawasan Parlimen di negeri Kedah Darul Aman.

Cabutan minit ini telah ditandatangani oleh YB Dato’ Arifin Man (bekas ADUN- Bukit Lada) sebagai Timbalan Pengerusi STDC dan Datuk Syed Sobri Syed Hashim (belum YB lagi ketika itu) sebagai Ketua Pegawai Eksekutif STDC.

Berikut adalah agihan wang yang telah dipersetujui:

Bil Kawasan Parlimen Jumlah (RM)
1 Padang Terap 130,000.00
2 Kulim/Bandar Baharu 120,000.00
3 Pokok Sena 110,000.00
4 Jerlun 110,000.00
5 Baling 110,000.00
6 Alor Setar 110,000.00
7 Kuala Kedah 110,000.00
8 Sik 110,000.00
9 Jerai 110,000.00
10 Sungai Petani 120,000.00
11 Merbok 110,000.00
12 Padang Serai 110,000.00
13 Langkawi 120,000.00
14 Kubang Pasu 110,000.00
15 Pendang 110,000.00
JUMLAH 1,700,000.00

Sumbangan ini diluluskan di dalam mesyuarat pengurusan STDC dan kemudiannya dipanjangkan kepada Lembaga Pengarah STDC untuk diluluskan. Perkara ini telah mendapat kelulusan Ahli Lembaga Pengarah STDC melalui resolusi beredar (“circular resolution”).

Resolusi beredar ini bertajuk “Resolusi Lembaga Pengarah Beredar Yang Dibuat Menurut Artikel No. 91 Tataurusan Syarikat”. Berikut adalah senarai Ahli Lembaga Pengarah STDC yang menandatangani resolusi tersebut:

Bil Nama
1 Dato’ Seri Mahdzir bin Khalid
2 Dato’ Ariffin Man
3 Datuk Syed Sobri Syed Hashim
4 Encik Zubir Zabidi
5 Encik Mohamad Radzi Ayob
6 Encik Mustafar Ahmad
7 Puan Marlia Abd. Latiff
8 Puan Sharifah Adawiyah Syed Ismail

Persoalannya samada pihak pengurusan STDC mahupun Lembaga Pengarah STDC mempunyai kuasa untuk meluluskan sumbangan yang sebanyak ini. Ini adalah kerana menurut akaun pengurusan STDC, pendapatan syarikat bagi tempoh Januari hingga Mac 2009 adalah RM1,415,888.77 (“actual recorded figures taken from STDC’s Management Account from January 2009-March 2009”).




Oleh itu, dari segi logiknya sumbangan yang jumlahnya melebihi pendapatan dalam tempoh yang sama bolehlah dianggap penting atau “significant” yang mungkin memerlukan kelulusan lebih dari Lembaga Pengarah.

Adakah perkara seumpama ini tidak memerlukan kelulusan pemegang saham (iaitu PKNK) melalui Mesyuarat Agung Luar Biasa (“Extraordinary General Meeting”) atau Mesyuarat Agung Tahunan (“Annual General Meeting”)?

Mari kita menganalisa Akta Syarikat, 1965 (“Companies Act, 1965”). Menurut Bahagian 5(2) (Pengarah & Pegawai Syarikat) Seksyen 132 (Tugas dan Tanggungan Pengarah & Pegawai) Peruntukan 1E (Tanggungjawab Pengarah Lantikan):

“Seseorang pengarah, yang dilantik melalui kedudukannya sebagai seorang pekerja atau; dilantik mewakili pemegang saham, majikan atau pemegang debentur; hendaklah sentiasa bertindak atas kepentingan syarikat tersebut; dan sekiranya wujud percanggahan antara tanggungjawabnya atas kepentingan syarikat dengan tanggungjawabnya atas kepentingan pihak yang melantiknya, maka beliau tidak boleh mendahulukan tanggunjawabnya pihak yang melantiknya dengan tanggungjawabnya terhadap kepentingan syarikat.”

Companies Act, 1965: Part V, Division 2 (Directors & Officers) Section 132 (As to the Duty and Liability of Officers) Clause 1E (Responsibility of a Nominee Director):

“A director, who was appointed by virtue of his position as an employee of a company, or who was appointed by or as a representative of a shareholder, employer or debenture holder, shall act in the best interest of the company and in the event of any conflict between his duty to act in the best interest of the company and his duty to his nominator, he shall not subordinate his duty to act in the best interest of the company to his duty to his nominator.”

Sekiranya Syed Sobri tidak memahami peraturan ini oleh kerana beliau tidak diajar tentang Akta Syarikat, 1965 di Pejabat Pos Malaysia, izinkan saya memperhalusi maksud peraturan ini:

Peraturan ini jelas menyatakan seseorang pengarah yang dilantik hendaklah menjaga kepentingan syarikat pada setiap masa. Oleh kerana Syed Sobri dan pengarah-pengarah lain tidak memegang saham secara langsung dalam syarikat STDC, maka mereka adalah pengarah yang dilantik mewakili pemegang saham (“nominee directors”).Justeru itu, mereka tanggungjawab mereka termaktub di bawah peruntukan yang disebut di atas.

Di dalam peraturan ini juga disebut bahawa tanggungjawab pengarah menjaga kepentingan syarikat mendahului tanggungjawab pengarah itu terhadap pihak yang melantiknya samada pihak itu pemegang saham (dalam kes ini PKNK) atau pihak yang lebih tinggi (dalam kes ini YAB Menteri Besar Kedah Darul Aman ketika itu Dato’ Seri Mahdzir Khalid).


Persoalan yang timbul adalah:

• Adakah menyumbang sebanyak RM1.7 juta di ketika pendapatan syarikat semasa hanya RM1.4 juta merupakan satu tindakan yang dianggap menjaga kepentingan syarikat? Is this action considered by the directors as acting in the best interest of the company as stipulated in the article above?

• Sama-samalah kita membuat penilaian dan yang lebih penting lagi kita akan biarkan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (“SSM”) membuat penilaian apabila perkara ini dilaporkan kepada SSM secara rasminya tidak lama lagi. Harap-harap Syed Sobri dan ahli-ahli lembaga pengarah STDC yang lepas bersedia menghadapi sesi soal-siasat SSM yang mempunyai kuasa mendakwa tersendiri sebagaimana diperuntukan kepadanya di dalam Akta Syarikat, 1965 Bahagian 2, Peruntukan 7-7D.

Dalam pada itu, ahli lembaga pengarah STDC pada ketika itu masih boleh dipanggil oleh PKNK sebagai pemegang saham 100% dalam STDC bagi menerangkan sebab Lembaga Pengarah meluluskan sumbangan RM1.7 juta ini.

Kita yakin bahawa PKNK di bawah YAB Datuk Azizan Abdul Razak serta ahli-ahli perbadanan yang lain akan menggunakan kuasa mereka sebagai pemegang saham STDC untuk menyoal ahli-ahli lembaga pengarah STDC yang meluluskan sumbangan ini apabila semua siasatan mengenai perkara ini selesai.


Adalah dinasihatkan individu-individu yang menandatangani resolusi tersebut menempah tiket kapal terbang untuk ke luar negara segera kerana perkara ini akan dibawa ke tengah.

Nasihat buat YB Datuk Syed Sobri adalah YB mungkin akan dipenjarakan disebabkan jenayah pecah amanah yang dilakukan semasa di STDC. Jadi, tak payahlah risau pasal kehilangan kerusi Dewan Undangan Negeri Kedah (“DUN”). Mungkin YB Datuk patut risau kehilangan kebebasan apabila disumbat ke dalam sistem penjara.

Apa-apapun Syed Sobri adalah umpama beruk yang hilang tuannya ketika ini. Disebabkan Dato’ Seri Mahdzir Khalid, yang telah terpelanting dari senario politik UMNO Kedah walaupun berjaya mendapat tempat di MT UMNO, Syed Sobri terpaksa menerima hakikat yang beliau umpama beruk yang telah kehilangan tuan.

Lebih teruk pula, Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah adalah Datuk Shafie Afdal yang berasal dari Sabah. Justeru itu, beruk-beruk kecil macam Syed Sobri ini tidak mendapat tempat lagi.



Datuk Shafie mungkin lebih minat memelihara orang utan dan babun seperti Bashah Md. Hanipah oleh kerana orang utan mendapat perhatian lebih di negeri di bawah bayu itu. Syed Sobri dahulu menikmati buah-buahan yang banyak apabila tuannya, Det Khalid menjaga ladang dusun buahan-buahan yang besar.

Sekarang ini, tuan tersebut hanyalah umpama pekebun kecil cabai melaka di Pedu. Mungkin Syed Sobri yang lapaq dan buloq ini akan cuba mencari makanan di kebun cabai melaka Det Khalid. Akhirnya, Det Khalid hanya mampu berkata... “Jangan monyet….., jangan…”!!!

12 komentar:

Tanpa Nama berkata...

Kerja Bodoh Nik Abduh dan Kerja Jahat Pembantu Presiden
Siapa dak baca tulisan sensasi anak Nik Aziz, tapi sayang tak lebih dari menepuk air di dulang, muka sendiri jugak yang kuyup.
Dulu orang dak bercakap pasal kereta CRVnya, pasal dia makan gaji buta dok jadi ahli majlis MPKB dan komisyen balak, hari ini semua dah habis dicerita orang.
Nik Abduh dah pusing lalat. Bukan kerana banyak bersembunyi kat Kedai Lalat (Tak jauh dah dengan rumahnya), tetapi pening lalat pasal bau busuk jadi banyak lalat dok mari.
Nik Abduh buat pendedahan waktu Tuan Guru Nik Aziz mengerjakan umrah menunjukkan dia ada agenda busuk.
Terus terang, orang dah tahu Nik Abduh nak tunjuk hero belasah Husam. Dulu Nik Abduh halau Husam dari Kijang dalam Pengkalan Chepa. Hari ini Nik Abduh dengan sokongan moral pembantu Presiden di Selangor dan Terengganu nak bunuh karier politik Husam lak.
Kenapa ya?
Nik d sah berdalih dengan hujah-hujahnya. Kalau dia anak jantan berterus terang sahaja dia bencikan Husam kerana sejak Husam jadi exco kewangan, segala karut marut balak yang dinikmati oleh beberapa orang tertentu dalam PAS dah tamat.
Razak Abas, pembantu TGNA dan rakan balak Takiyuddin and the geng jugak kesayangan Nik Abduh. Tak payah sandiwara lagi. Ini semua hal dunia dan daak da kaitan dengan Ulama, membela Islam atau Perpaduan Melayu.
Dulu Nik Abduh bukan main lantang tuduh Husam rasuah sehinggakan dia tersembam dalam keaiban depan ayahandanya sendiri sebab tu dendam kesumat tak habis-habis.
(Nak baca lagi, gi ke http://kisahbenar.wordpress.com)

Tanpa Nama berkata...

[url=http://firgonbares.net/][img]http://firgonbares.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]academic software licensing, [url=http://firgonbares.net/]microsoft astronomy software[/url]
[url=http://firgonbares.net/][/url] academic productivity software microsoft student software discounts
filemaker pro activation [url=http://firgonbares.net/]free quick search gui for office 2003 files[/url] purchase management software
[url=http://firgonbares.net/]software company for sale[/url] microsoft office 2007 software
[url=http://firgonbares.net/]acdsee free download[/url] buy pocket pc software
microsoft calendar filemaker pro [url=http://firgonbares.net/]coreldraw graphics suite x4 keygens[/b]

Tanpa Nama berkata...

[url=http://sunkomutors.net/][img]http://sunkomutors.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]hot key adobe acrobat 9 pro, [url=http://sunkomutors.net/]oem software review[/url]
[url=http://sunkomutors.net/][/url] software price comparison windows xp serial number
Suite 3 [url=http://sunkomutors.net/]illegal software canada[/url] edition software discounts
[url=http://sunkomutors.net/]discount microsoft office[/url] Advanced Mac Retail
[url=http://sunkomutors.net/]software reseller discount[/url] adobe pdf software
for sale software [url=http://sunkomutors.net/]discount children's software[/b]

Tanpa Nama berkata...

[url=http://murudobaros.net/][img]http://murudobaros.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]purchase linux software, [url=http://murudobaros.net/]filemaker pro 9 hybrid academic[/url]
[url=http://murudobaros.net/]buy computer softwares[/url] software in ontario canada autocad training
nero 9 download [url=http://murudobaros.net/]how to use adobe acrobat 9 professional[/url] software shop london
[url=http://murudobaros.net/]software discount price[/url] buy free software
[url=http://murudobaros.net/]buy used computer software[/url] microsoft software prices
adobe cs4 photoshop [url=http://murudobaros.net/]buy software applications[/b]

Tanpa Nama berkata...

[url=http://bariossetos.net/][img]http://hopresovees.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]windows xp pro product key, [url=http://vonmertoes.net/]autocad light[/url]
[url=http://hopresovees.net/][/url] microsoft office 2000 software anti virus software for sale
online software shop review [url=http://bariossetos.net/]windows vista free downloads[/url] CS4 Extended Mac
[url=http://hopresovees.net/]microsoft office enterprise 2007 install error[/url] cheap office software
[url=http://vonmertoes.net/]smart office software[/url] vio software discount code
buy photoshop 8 [url=http://bariossetos.net/]buy genuine microsoft software[/b]

Tanpa Nama berkata...

Good post and this post helped me alot in my college assignement. Thank you as your information.

Tanpa Nama berkata...

TAHNIAH KERANA MENUNJUKKAN WAJAH ISLAM ANDA YANG SANGAT HODOH DENGAN BAHASA MAKIAN YANG MENJIJIKKAN DISEBALIK KOPIAH PUTIH DAN JANGGUT SEJEMPUT KONONNYA WAJAH ANGGUN ISLAM SEJATI. ANDA BERKATA BEGITU TATKALA SYED SOBRI MASIH BERSAMA UMNO TETAPI JIKA SYED SOBRI DITAKDIRKAN KELUAR UMNO DAN MENYERTAI PAS SEPERTIMANA ANDA MENYAMBUT ZAID IBRAHIM SAYA PASTI SEPERTIMANA PEMIMPIN-PEMIMPIN PAS YANG LAIN YANG BERLAGAK SEPERTI TUHAN YANG MENENTUKAN SYURGA DAN NERAKA UNTUK MANUSIA MAKA SYED SOBRI AKAN ANDA ANGKAT MENJADI WIRA RAKYAT DISEANTERO DUNIA. ITULAH WAJAH HIPOKRIT DAN MUNAFIK ANDA.

Anak Perelih berkata...

tapi rasanya ni arahan det khalid... dia yg suruh... syed sobri ni ikut saja....

Tanpa Nama berkata...

garmin legend software http://buyoem.co.uk/de/product-37028/OO-DiskImage-Professional-6-0-x64 metal center software [url=http://buyoem.co.uk/fr/product-35544/Fetch-5-6-MacOSX]acupuncture accounting software for mac[/url] sniff software
[url=http://buyoem.co.uk/product-37347/Ultra-Video-Joiner-4-5]Ultra Video Joiner 4.5 - Software Store[/url] wifi sports software
[url=http://buyoem.co.uk/product-10584/Autocad-2006][img]http://buyoem.co.uk/image/3.gif[/img][/url]

Tanpa Nama berkata...

[url=http://redbrickstore.co.uk/products/aciclovir.htm][img]http://onlinemedistore.com/11.jpg[/img][/url]
purchase finasteride pharmacy online http://redbrickstore.co.uk/products/inderal.htm out of state pharmacy [url=http://redbrickstore.co.uk/products/carafate.htm]pharmacy technician market growth rate in new jerse[/url]
westside pharmacy new york city columbus avenue http://redbrickstore.co.uk/products/fosamax.htm walgreens pharmacy in nh [url=http://redbrickstore.co.uk/products/tetracycline.htm]tetracycline[/url]
what hrs do pharmacy techs work at walgreens http://redbrickstore.co.uk/products/combivent.htm hospital pharmacy policy and procedure manual [url=http://redbrickstore.co.uk/products/zovirax.htm]buenavida pharmacy detroit mi[/url]
generic drugs online pharmacy http://redbrickstore.co.uk/products/inderal.htm pharmacy benefit manager presentations [url=http://redbrickstore.co.uk/products/prazosin.htm]prazosin[/url]

Tanpa Nama berkata...

[url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/aldactone.htm][img]http://onlinemedistore.com/3.jpg[/img][/url]
hospital pharmacy salary http://certifiedpharmacy.co.uk/products/isoptin.htm ashp pharmacy clinical skills [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/oxytrol.htm]epainmedsglobal reviews order barry pharmacy waiting send day[/url]
lynnfield pharmacy http://certifiedpharmacy.co.uk/products/advair-diskus.htm anti aging compounding pharmacy [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/apcalis-oral-jelly.htm]apcalis oral jelly[/url]
rite aid pharmacy 2nd avenue at 80 street http://certifiedpharmacy.co.uk/products/tricor.htm alum crystal pharmacy supplier [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/rhinocort.htm]joseph minton pharmacy[/url]
village compounding pharmacy http://certifiedpharmacy.co.uk/products/azulfidine.htm pharmacy techn ok [url=http://certifiedpharmacy.co.uk/products/imuran.htm]imuran[/url]

Tanpa Nama berkata...

sylvania mp3 smpk4083 software http://downloadoemsoftware.co.uk/it/category-100-105/Diagnostica-di-PC?page=2 suggest a site voting software [url=http://downloadoemsoftware.co.uk/es/category-100-107/Programaci-n-y-elaboraci-n?page=2]telepnone modem software[/url] mastercook free software download
[url=http://downloadoemsoftware.co.uk/category-8/Office-Tools?page=4]Office Tools - Cheap Legal OEM Software, Software Sale, Download OEM[/url] adobe software buy online
[url=http://downloadoemsoftware.co.uk/de/product-35540/IFFmpeg-2-0-MacOSX][img]http://buyoem.co.uk/image/6.gif[/img][/url]

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons