Khamis, 20 Ogos 2009

SIDANG MEDIA SPEAKER DUN KEDAH KEDUDUKAN ADUN KOTA SEPUTEH

Speaker DUN Kedah YB Dato' Dr Abd Isa Ismail telah mengadakan sidang media berkenaan dengan kedudukan kerusi ADUN Kota Seputeh pada jam 10.00 pagi tadi.YB Dato' Abu Hasan Shariff yang didapati telah melangar peraturan Tubuh Kerajaan negeri Kedah Fasal 51 kerana tidak hadir sidang DUN sebanyak 2 kali berturut-turut tanpa kebenaran speaker. beliau tidak hadir pada sidang DUN 19 April dan 9 Ogos 2009 tanpa kebenaran speaker.

Sidang media diadakan di pejabat Speaker DUN kedah dan dihadiri oleh semua wartawan media cetak dan elektronik.

Pihak speaker telah menghantar surat makluman tentang kekosongan ini kepada pihak SPR Kedah pada 17 Ogos 2009 dan surat tersebut telah dipanjangkan kepada pihak SPR Putrajaya.

Mengikut Undang-Undang Tubuh kerajaan Negeri kedah fasal 51. yang berbunyi seperti berikut " If any member of the legislative Assembly is absent from the Assembly without leave of the speaker for two consecutive meetings his seat shall become vacant.

Dalam sidang tersebut Yb Dato' Dr Isa memaklumkan bahawa pihak ADUN tersebut telah menghantar surat kepada beliau bertarikh 10 Ogos 2009 dan di faks kepada beliau pada 12 Ogos 3 hari selepas sidang DUN dengan surat cuti sakit bertarikh 9 dan 10 Ogos 2009. ADUN Berkenaan telah datang sendiri berjumpa beliau bersama salinan surat yang asal pada 16 Ogos 2009.

Pihak beliau bergantung kepada SPR samada memutuskan untuk mengadakan pilihanraya kecil atau tidak di DUN tersebut. Tetapi yang jelas kedudukan beliau dari segi undang-undang tubuh kerajaan negeri Kedah kerusi tersebut dikira kosong.

Turut hadir dalam sidang media ialah En. Helmi Khalid, Setiausaha Akhbar MB Kedah, Pegawai-pegawai Khas Menetri Besar Kedah ,Ust Musoddak Ahmad, Ust Rosli Azmi, Yusrin



Surat ADUN kepada Speaker dan Surat Speaker kepada SPR


Speaker DUN Kedah tunjuk surat kepada SPR

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons