Sabtu, 29 November 2008

Malapetaka Berganda BN: Sudah Jatuh ditimpa Tangga?

Analisis Isu Oleh Ajeem

Nampaknya hari ini (28 november 2008) rakyat Malaysia khususnya negeri Terengganu benar-benar mendapat kejutan apabila Pilihan Raya Kecil bakal dijalankan di negeri tersebut.

Barisan Nasional khusunya UMNO benar-benar menjadi mabuk tidak tentu arah dan seperti cacing kepanasan. Mungkinkah nasib BN diambang akhir dan sudah jatuh ditimpa tangga?. Saat pemimpin UMNO sedang bergelut antara satu sama lain untuk merebut jawatan dan 'memperkayakan' diri masing-masing atau dalam erti kata lain sedang berhempas pulas mengumpul harta dunia kini mereka bakal diuji lagi apabila kawasan Parlimen 36,Kuala Terengganu bakal diadakan Pilihan Raya Kecil (PRK).

Selepas ini akhbar perdana pasti akan menyiarkan berita berkenaan PRK dan mengurangkan berita berkaitan rasuah UMNO dan perebutan jawatan. Datuk Razali Ismail penyandang kerusi P36 yang juga Timbalan Menteri Pelajaran meninggal dunia di Institut Aminuddin Baki, Genting Highlands kira-kira 6.30 petang tadi. Dalam pilihanraya umum Mac lalu, beliau menewaskan Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu dan calon bebas, Maimun Yusuf. Razali menang dengan majoriti tipis 628 undi. Allahyarham mendapat 32,562 undi, manakala Mohamad memperolehi 31,934 undi. Maimun, seorang nenek yang dipercayai calon paling tua, pula mendapat 685 undi.

Terlalu banyak pandangan berkenaan kekosongan kerusi parlimen tersebut tetapi cukuplah saya mengatakan bahawa inilah masa untuk menguburkan politik UMNO khususnya kerana ibarat sudah terang lagi bersuluh UMNO begitu buruk dan hodoh sifatnya apabila setiap hari pertelingkahan pemimpin dan rasuah dalam UNO tidak pernah ketinggalan terpapar di dada akhbar. Ianya seolah-olah 'jamuan' bagi rakyat marhaen yang semakin hari semakin sengsara. Bukan berita baik berkenaan pembangunan negara yang banyak menghiasi akhbar tetapi berita berkenaan ketamakan pemimpin 'membaham' wang rakyat yang dipaparkan saban hari.

Bagi saya secara peribadi, sekiranya rakyat Kuala Terengganu memberi kemenangan lagi kepada BN maka inilah kawasan pertama selepas PRU 12 yang bakal menjadi jahanam kerana tiada kemahuan untuk berubah. Tetapi saya yakin rakyat di P36 Kuala Terengganu begitu bijak memilih pemimpin. Jangan lupa Pakatan Rakyat menang 3 daripada 4 kerusi DUN dikawasan P36 ini maka peluang Mohamad Sabu yang juga Naib Presiden PAS untuk memenangi kerusi tersebut begitu tinggi. Mat Sabu sepatutnya sudah boleh 'berkokok' di Parlimen pada masa kini kerana calon BN hanya menang kerana undi Pos yang beribu-ribu dan beliau merupakan salah seorang yang boleh digelar "MP POS" atau "PUTERA POS".

"saham politik" Mat Sabu benar-benar melonjak selepas beliau menjadi pengerusi bagi protes 100,000 (BERSIH) rakyat pada november tahun lalu. Ketokohan beliau begitu terserlah dan dilihat sebagai pemimpin yang sentiasa mengikut perkembangan zaman malahan secara peribadi saya melihat ketokohan beliau dalam politik lebih hebat berbanding Timbalan Presiden PAS iaitu Nasharuddin Isa. Maka, adalah wajar sekiranya beliau menjadi calon kali kedua bagi kerusi parlimen tersebut.

Berilah peluang pemimpin seperti beliau untuk berada di Parlimen bagi membawa suara rakyat. Adalah menjadi kebodohan sekiranya pencuri diberi peluang untuk terus mencuri dan pencabul diberi peluang untuk terus mencabul dengan sewenang-wenangnya. Rakyat tidak boleh menunggu setengah dekad lagi bagi membawa perubahan tetapi ambillah peluang yang ada bagi berbuat demikian. Walaupun BN akan berjuang bermati-matian tetapi sekiranya rakyat bijak membuat pilihan dan berjuang dengan sabar maka kebobrokan yang dilakukan oleh BN akan terkubur.

Buat peringatan semua, BN kini hanya mempunyai 138 kerusi dan bakal berkurangan dari hari ke hari. Ahli Parlimen SAPP 2 orang telah menjadi MP bebas manakala kerusi Pensiangan Sabah bakal 'terlepas' jika mahkamah bebas dalam membuat keputusan, kini Kuala Terengganu menanti jatuh ke tangan Pakatan Rakyat menjadikan BN hanya mempunyai 136 kerusi. Nampaknya usaha yang dilakukan oleh PR untuk membentuk kerajaan bakal menjadi kenyataan sekiranya 'fenomena' seperti ini bakal berterusan sebelum PRU 13.

"MELANGKAH KE ARAH PERUBAHAN"

Blog Pengirim: http://egimbb.blogspot.com

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons