Rabu, 24 September 2008

Tamrin Ramadhan DPPNK

Oleh Izwan Abdul Halim

KUBANG ROTAN: Demi mengaut ganjaran di fasa terakhir Ramadhan serta memburu malam Lailatul Qadar, Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah (DPPNK) menganjurkan Tamrin Ramadhan pada 19 dan 20 September baru-baru ini.

Tamrin tersebut bermula dengan majlis berbuka puasa bersama penduduk miskin di Pekan Kuala Kedah seterusnya beriktikaf di Masjid Nurul Ihsan, di sini. Iktikaf sepanjang malam itu diisi dengan solat berjamaah, tazkirah serta tadarus al-Quran.

Pada kuliah subuh yang disampaikan oleh Ahli Badan Perhubungan PAS Kedah, Aris Awang, beliau mengingatkan pemuda PAS agar diingat tidak leka dengan kemenangan hari ini sebaliknya terus berusaha membina kemenangan sebenar.

“Kemenangan yang kita dapat ini baru kemenangan struktur. Ia masih lagi tidak kuat. Kita mesti dapatkan kemenangan di hati. Kita belum lagi menang di hati seluruh rakyat,” tegas beliau yang juga mantan Ketua Pemuda PAS Kedah.

Menurutnya, pengajaran lalu menunjukkan pemuda mudah leka setelah kemenangan dicapai PAS.

Maka berdasarkan perkembangan siasah masa kini katanya, pemuda perlu berlatih untuk melengkapkan diri dengan akhlak sebagai seorang mukmin dan ahli jamaah Islam.

Sementara itu, Ketua DPPNK, Ustaz Musoddak Ahmad melahirkan harapan agar para peserta tamrin terbina aspek tazkiyatun nafs dan keperibadian. Beliau turut melahirkan rasa gembira dengan komitmen dan ukhuwah di kalangan pemuda kawasan-kawasan yang hadir ke tamrin itu.

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons