Rabu, 3 Disember 2008

HIMPUNAN BULANAN WISMA DARUL AMAN BULAN DIS 2008

Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

ALOR STAR: Hubungan antara sektor awam dan swasta menjadi pemangkin keberdayaan pembangunan negeri Kedah.


Berucap pada Himpunan Bulanan Warga Wisma Darul Aman, di sini 2 Disember lalu, Menteri Besar, YAB Dato’ Seri Ustaz Haji Azizan Abdul Razak merujuk perkara tersebut sebagai kerjasama antara pentadbiran awam negeri dengan Syarikat Berkaitan Kerajaan Negeri (GLC).

Katanya, Kerajaan Negeri mahu terus memberi keyakinan kepada dunia bahawa negeri ini kekal stabil dalam menjalin hubungan dengan semua pihak.

“Bila orang yakin kestabilan politik, ekonomi, sosial dan pentadbirannya, maka orang akan datang tempat kita. Maka sebab itu hasil dari kerjasama kita semua, ramai orang datang ke tempat kita sekarang ini.

“Maksud saya bukan ramai datang jalan Langkawi membeli-belah, maksud saya ramai orang ingin berurusan dengan Kerajaan Kedah,” ujarnya yang melihat perkara itu hasil kesungguhan dan kecekapan semua pihak mengendalikan pentadbiran negeri.

Menteri Besar turut menyifatkan sepanjang sembilan bulan menerajui pentadbiran kerajaan sebagai masa yang menggembirakan kerana seperti bekerja bersama ahli keluarganya.

Hasil dari itu, katanya, pelaburan menjadi semakin rancak dan Kerajaan Negeri juga telah menerokai pelbagai bidang. Maka suasana itu memerlukan kepada kerjasama sektor awam dan swasta.

“Jangan fikir masalah pembangunan ekonomi Kedah diserah kepada agensi atau sektor swasta untuk kendalikan seolah-olah kita pentadbir ini tiada hubung kait. Ke semua proses ini akan datang kepada kita, akan datang Bahagian Pentadbiran, Ekonomi Negeri, Kerajaan Tempatan, Bahagian Pengambilan, Sumber Tanah dan seumpamanya.

“Ini dikatakan kerjasama kita semua. Saya harap semua ini akan terus baik apataah lagi yang kita bimbang sangat takut berlaku ‘money constrain’ (kekangan kewangan) dan bagaimana kita untuk menghadapinya,” katanya.

Menurut beliau, biarpun perancangan kerja telah dilakukan dengan baik, namun tidak tahu perkara yang bakal berlaku. Oleh itu, nasihatnya agar hal itu diserahkan kepada ketentuan Allah dan terus menumpukan kepada tanggung jawab kerja.

Pada majlis yang sama Menteri Besar turut menyampaikan Anugerah Khidmat Cemerlang kepada 19 kakitangan Wisma Darul Aman.

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons