Rabu, 18 November 2009

KERAJAAN KEDAH GARIS 4 STRATEGI UNTUK MELAKSANAKAN BAJET 2010

YAB Dato' Seri Ust Hj Azizan Abd Razak ,Menteri Besar Kedah telah telah menggariskan 4 strategi untuk melaksanakan bajet 2010 seperti untuk meningkatkan pendapatan rakyat berikut:-

1. MERANGSANG PERTUMBUHAN EKONOMI BAGI MENINGKATKAN PENDAPATAN RAKYAT

    i. Kedah akan dimajukan sebagai sebuah negeri pengeluar makanan yang utama kerana mempunyai sumber tanah yang luas dan subur.

    ii. Bajet 2010 memperuntukkan sebanyak RM 12,500,030 kepada Jabatan Pertanian dengan pertambahan 1 juta bagi melaksanakan pelbagai projek membantu petani menambah keluasan kawasan tanaman dan meningkatkan hasil pengeluaran padi,jagung,nanas dan sayuran.

   iii. Memperkenalkan polisi bahawa tanah pertanian akan dikekakan untuk maksud pertanian sahaja.
    iv Jabatan Perkhidmatan Veterinar diperuntukkan sebanyak RM 4.5 juta . Daripada jumlah itu, sebanyak RM 2.5 juta akan dibelanjakan untuk membeli baka lembu, kambing, bebiri dan kerbau kepada penternak secara pawah nagi meningkatka populasi ternakan di Kedah, meningkatkan pendapatan penternak serta bekalan daging dan susu.

    v. Sejumlah RM 10.95 juta disediakan bagi peningkatan prasarana pertanian khususnya kemudahan pengairan dan saliran di kawasan Skim JPS dan luar SKIm JPS. Langkah ini memberi kemudahan pemngairan kepada pesawah di akwasan berikut:-
             (a) Skim Pengairan Kurung Hitam dan Lembah Bata
             (B) Skim Pengairan Sidam Kanan
             (c) Skim Pengairan Bandar Baharu

    vi. Kerajaan Negeri menyediakan RM 0.3 juta kepada Jabatan Pengairan dan saliran untuk projek mendalamkan dan melebarkan muara sungai bagi kemudahan laluan dan pendaratan bot-bot nelayan. Muara sungai yang terlibat ialah :-
  (a) Kuala Tebengau
  (b) Kuala Sala
  (c) Kuala Sungai Udang
  (d) Muara Sungai Limau
  (e) Kuala Sungai Yan
  (f) Muara Sungai Meriam
  (g) Muara Sungai Simpor
  (h) Muara Sungai Ban Merbok
  (i) Sungai Temoyong

   vii. Meningkatkan peluang kepada peniaga-peniaga kecil mengembangkan perniagaan dikawasan bandar. Peniaga-peiaga sedia ada yang menjalankan perniagaan di pasar malam atau tepi jalan akan ditawarkan berniaga digerai-gerai yang dibina oleh Pihak Berkuasa Tempatan. Sejumlah RM 5 juta disediakan bagi projek ini.

 viii. Program Merakyatkan  Akuakultur. Kerajaan akan menyediakan insentif atau modal awalan kepada ushawan tani tempatan untuk menceburi secara komersial ternakan ikan keli dan ikan talapia di negeri Kedah.

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons