Sabtu, 4 Julai 2009

KEDAH TEGUH- PAKATAN RAKYAT TIDAK GOYAH

Sekitar Rumah Sembelihan Yang Dirobohkan Jam 7 Petang pada hari itu






sanusisetpol.blogspot.com

KEDAH TEGUH- PAKATAN RAKYAT TIDAK GOYAH
Malam ini, lebih kurang jam 11.45, ada yang menghantar sms kepada saya, dari nombor 012 4466387 berbunyi "Kedah akan jadi macam Perak kerana hampa. Tq". Barangkali maksudnya ialah berpunca dari tindakan dan sikap pemimpin dan pegawai kerajaan (macam saya - tetapi tidak termasuk KCS) di Kedah sekarang, maka nasib Kedah akan jadi macam Perak. Jatuh tersungkur di tengah jalan, walaupun hakikat kejatuhan itu unlawfull dan belum muktamad. Mungkinkah begitu?

Ada kebimbangan dalam mesejnya itu, tetapi menghadapkan sebab musabab kepada "orang macam hampa(saya)" itu memang liar. Apa pula 'orang macam dia' buat untuk menghalang Kedah jadi macam Perak?Cukupkah dengan menghalakan puncanya kepada orang lain? Saya rasa, mesej yang dihantar itu adalah salah satu sebab musabab Perak jatuh!

Saya tidak nampak hal ini akan berlaku di Kedah kerana:

1. Tidak ada ADUN lain di Kedah yang akan manarik diri (melompat) seperti yang berlaku di Perak.

2. Keluarnya DAP dari PR dan menjadi ADUN bebas tidak sama seperti Perak kerana beliau tidak menyatakan sokongan kepada BN. Jika beliau masuk Gerakan sekalipun, BN cuma ada 15 kerusi sedangkan PR masih ada 21 kerusi.

3. Dalam isu babi, pimpinan PKR (Negeri dan Pusat) dan Pimpinan PAS Negeri telah bersemuka dan penjelasan yang diberi telah diterima dan difahami. Pimpinan Parti, Adun-Adun dan seluruh rakyat telah memahami bahawa isu babi bukan isu perkauman, penindasan atau isu hak asasi, tetapi adalah persoalan undang-undang. Kerajaan negeri telah melakukan yang terbaik dalam isu ini, telah membantu, memberi peluang dan tiada diskriminasi.

4. Tidak ada Exco dan kawan-kawannya yang menerima rasuah wang atau sex seperti di Perak. Semua Adun masih dapat dihubungi dan menyatakan komitmen teguh (tidak diculik).

5. Tidak ada isu-isu pentadbiran yang menimbulkan konterversi dan melampaui kebiasaan di buat di Kedah. Semua tindakan dilaksanakan secara berhikmah, bijaksana, telus, adil, saksama, sama rata, terbuka dan konsisten.

6. Semua pihak diberikan peluang dan hak yang sama.

7. Banyak lagi la (tak tersenarai) yang baik-baik selaras dengan slogan "Kedah Sejahtera - Nikmat Untuk Semua" sedang dibuat di Kedah. Kenapa nak jadi macam Perak???

8. Semua kerja intelligent, "psywar", fitnah, adu domba, tawaran, lagaan, tekanan, sekatan, dan tuduhan telah dapat diatasi, di hadapi, dipatahkan dan diuruskan dengan baik.

Pada waktu ini,setelah diselami semua "lubuk-lubuk politik", saya simpulkan Pakatan Rakyat di Kedah Teguh, tidak bergoyang dan tidak tercabar. Tak mungkin BN/UMNO yang hampir karam di Kedah dan seluruh dunia menjadi pilihan rakyat dan wakil rakyat kita.

Iman kita ialah - Di hujung ikhtiar dan kerja buat sekelian hamba dan makhluk, ada Qada dan Qadar Allah s.w.t. Itulah yang telah berlaku di Perak. Qada' dan Qadar Kedah belum tahu lagi... Dia Maha berkuasa untuk memberikan kuasa kepada sesiapa yang dikehendaki....Dia Maha Berkuasa menghilangkan kuasa dari sesiapa yang Dia kehendaki....

Wallahu a'lam.
Posted by MUHAMMAD SANUSI MD NOR at 10:30 AM 0 comments
Posted by MUHAMMAD SANUSI MD NOR at 2:57 AM 1 comments
Thursday, July 2, 2009
DAP DISEMBELIH PARTI GERAKAN DAN MCA

Sejak dari awal lagi, DAP nampak kelam kabut dengan desakan MCA dan Gerakan dalam isu rumah sembelihan babi. DAP yang berada dalam kerajaan negeri di Kedah tidak mampu mempertahan kelangsungan rumah sembelihan babi di Kg Berjaya yang tersohor dihari runtuhnya. Di hari rumah itu diranapkan, seluruh dunia sedar bahawa wujud sebuah premis seumpama itu di Kg Berjaya. Ia berjaya mengekalkan dirinya selama hampir 40 tahun dengan operasinya yang tidak disenangi walaupun oleh pihak yang memakan apa yang keluar dari dalamnya.

Berbeza dengan MCA dan Gerakan sewaktu memerintah bersama UMNO dan MIC berjaya mempertahankan premis haram (tanpa lesen) itu selama 30 tahun lebih. Selama 30 tahun itulah UMNO memejam mata kepada pelanggaran peraturan rumah itu untuk menjaga hati MCA dan Gerakan.

Penyokong MCA dan Gerakan mengharapkan DAP dapat menjalankan fungsi yang digalas oleh mereka dalam kerajaan sebelum ini. Tetapi DAP gagal. Kegagalan ini menyebabkan masyarakat cina menuding jari dan menjuehkan bibir kepada DAP. Tudingan jari, jeritan, booo, caci maki dan cemuhan oleh Gerakan dan MCA kepada DAP menyebabkan mereka terpaksa berundur selangkah mengosongkan tempat asal mereka.

Gerakan dan MCA mengharapkan DAP menjadi pelanggar undang-undang seperti mereka, tetapi DAP tidak seperti itu. Mereka akur dengan peraturan, tetapi tidak tahan dengan cemuhan. Maka berundur akan menyelamatkan diri dari kutukan dan mengembalikan kepercayaan bahawa mereka masih berprinsip seperti yang diharapkan oleh masyarakat cina kepada mereka.

YB Lee Guan Aik, dan pembantunya menjadi ADUN buat kali pertama, pengalaman sebagai ahli politik sedang ditimba (selama 16 bulan ini) sewaktu cubaan ini datang melanda mereka. Tommy Su datang dari Perak, negeri di mana DAP ramai menjadi Adun, Exco dan Ahli Parlimen. Ramai YB DAP di Perak menjadi Adun dan MP serentak. Tommy mengharapkan suara mereka didengar di Kedah seperti mereka di dengar di Perak. Tetapi ia tidak berlaku. Rules of Law masih segar di Kedah. Tommy juga barangkali masih muda dan orang muda cenderung untuk terburu-buru. Maka mesyuarat yang dipengerusikannya memutuskan penarikan diri dari PR di Kedah, tetapi nampaknya telah mendahului DAP Pusat. Kenapa negeri boleh membuat keputusan mendahului pusat dalam hal sebesar ini? Inilah contoh sikap terburu-buru Tommy.

YB Lee Guan Aik pula malam tadi mengatakan MB Kedah angkuh! Kerana tidak memujuk dan merayu mereka kembali ke dalam kerajaan. Saya tidak nampak di mana ayat dan ungkapan big boss saya itu hingga Lee Guan Aik mengatakan beliau angkuh. Beliau masih berlembut, sabar dan berada di atas landasan yang betul. DAP masih kekal dalam kerajaan PR sehingga surat penarikan diserahkan kepada beliau. Beliau masih rasional. DAP nampak ‘terlajak’ banyak dalam tuduhan ini.

Saya tidak nampak selain daripada DAP telah berjaya disembelih oleh MCA dan Gerakan dalam isu rumah sembelihan babi di kampong Berjaya. Berjayalah MCA dan Gerakan.
Posted by MUHAMMAD SANUSI MD NOR at 3:14 PM 0 comments
Saya Sokong Pandangan Pak Teh Aris
Masalah BABI.. Janganlah Sampai Bercerai Berai..
oleh Aris Awang

Secara dasarnya saya menyokong tindakan Majlis Bandaraya Alor Setar, mengambil tindakan meroboh Pusat Pemotongan Babi tanpa lesen yang beroperasi sejak 30 tahun lalu. (28 tahun 7 bulan di bawah UMNO/BN).

Saya juga menyeru kepada pimpinan DAP Kedah supaya tidak mengambil tindakan yang terburu-buru untuk bertindak keluar dari Pakatan Rakyat. Tidak ada masalah yang tidak dapat diselesaikan. Sepatutnya tempoh 30 tahun dan ditambah sebulan lagi yang diberikan oleh MBAS sudah cukup untuk 28 orang peniaga mencadangkan tempat baru operasi Pemotongan Babi secara yang lebih bersih, tersusun dan selesa. Malangnya tiada tindakan dibuat seolah-olah ingin terus kekal disitu walaupun mendapat bantahan bukan sahaja dari masyarakat Islam bahkan dari bukan Islam sendiri yang tidak selesa dengan kekotoran dan pencemaran bau yang berlaku, lebih-lebih lagi dalam situasi wabak Selsema Babi sekarang ini

Kita sebagai rakyat Malaysia, perlu bertanggung jawab kepada sekitaran dan masyarakat kita tanpa mementingkan diri sendiri. Janganlah isu-isu tidak mengikut peraturan, tidak mematuhi arahan, dilihat oleh rakyat terbanyak kita sebagai parti yang memerintah pula yang melanggarinya. Apakah DAP Kedah jika diizinkan memerintah Kedah atau Negara Malaysia akan mempopularkan pendekatan negeri atau negara tanpa undang-undang? Dengan slogan "Buatlah Apa Sahaja Asal Bahagia". Sudah tentu tidak dan tidak pernah terlintas pun begitu difikiran DAP Kedah, tetapi jika tindakan untuk keluar Pakatan di Negeri Kedah terus juga dilakukan maka rakyat akan menafsirkan DAP Kedah hanya mahu orang lain yang patuh kepada undang-undang, tetapi tidak kepada dirinya sendiri.

Walau bagaimanapun, dalam isu penguatkuasaan selepas ini, pihak berwajib yang mewakili Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah mestilah bertindak dari awal, janganlah membiarkan sesuatu yang melanggar undang sehingga berhari-hari, berminggu-minggu, berbulan-bulan, bertahun-tahun bahkan mungkin berdekad-dekad untuk diambil tindakan.

Contoh mudah: Pembinaan Gerai Haram - Hari pertama gerai haram dibina, petugas MBAS lalu, Ketua Kampung lalu, Penghulu lalu, Exco lalu, Aris Awang lalu, YB Hj Nan lalu.... singgah pulak tu....... tiada apa-apa teguran, tegahan atau notis dikeluarkan. Gerai Haram teruskan operasi masuk seminggu tiada apa-apa juga, diteruskan lagi sehingga sebulan, tiada apa tindakan lagi, masuk tiga bulan perniagaan makin maju, pelanggang makin ramai, tuan punya gerai haram tambah simen, bulan keempat, buat bumbong zink yang asalnya tikar plastik biru/orange. bulan kelima bina dinding bata. Bulan keenam MBAS keluar notis saman gerai haram akan diroboh dalam tempoh 3 hari dari tarikh tertera. Tuan punya telah mengeluarkan belanja beribu-ribu ringgit, walaupun pada mulanya mengetahui tempat yang dibina adalah bukan tapak yang dimilikinya, tetapi akibat tidak ada tindakan pencegahan lebih awal maka tindakan mengikut undang-undang dan peraturan yang terlalu lewat oleh Ketua Kampung, Penghulu, MBAS, YB dan EXCO serta Aris Awang (saya turut terlibat kerana saya PAS, begitu juga ahli PAS yang lain-lain) dilihat sebagai menzalimi rakyat.

Semoga pihak penguatkuasa MBAS, khususnya Setiausaha MBAS tiada mempunyai sebarang niat merosakkan imej kerajaan Pakatan Rakyat Kedah, dengan sengaja menumpukan kepada kes-kes yang melibatkan sentimen perkauman agar sedikit demi sedikit kepercayaan dan sokongan kepada Kerajaan Pakatan Rakyat semakin terhakis. Amat malang jika tindakan penguatkuasaan yang kita lakukan bukan untuk mendisplinkan rakyat tetapi untuk memuaskan hasrat dan cita-cita tersembunnyi.

Perbetulkanlah niat kita, kerana manusia sentiasa alpa, marilah bersama-sama kita mendisplinkan diri sendiri dalam sumpah etika kerja sebagai penjawat awam dan seterusnya mendisplinkan rakyat kita dalam menjaga alam sekitar dan kehidupan masyarakat berbilang kaum dengan mengambil Islam sebagai rujukan utama.

Islam menuntut ketegasan - Islam juga menuntut bertimbang rasa.
Islam menuntut kesucian persekitaran - Islam juga menuntut kesucian jiwa.
Islam menuntut penghakiman - Islam juga menuntut kebajikan.
Islam menuntut kebersihan - Islam juga menuntut nasihat menasihati

Rakyat kita mempunyai berbagai pemikiran, layanilah mereka seadanya sebagai rakyat, tegurlah mereka ketika salah, belailah mereka ketika berurusan, dendalah mereka jika tetap degil......

Semoga Isu-Isu Islam sebagai rujukan utama yang dinanti-nantikan akan mendominasi Pemerintahan Kita.

Didoakan
Selamat Memerintah Sepenggal Lagi.
Posted by MUHAMMAD SANUSI MD NOR

1 komentar:

Wak On The Roof - WOTR berkata...

Salam

Ayaq yang 'cool', jangan sangka takdak boya.

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons