Jumaat, 17 Julai 2009

Sepintas lalu sekolah SAIF


Alamat : SEKOLAH INTEGRASI FAIZIN, Guar Cempedak. 08800 Gurun, Kedah Darul Aman : Malaysia

Moto : “Kejayaan Dunia dan Akhirat”

SEKOLAH INTEGRASI AL-FAIZIN (SAIF)سكوله إينتكراسي فائزي


Sekolah yang diberi nama Sekolah Integrasi Faizin (SAIF) ini dilahirkan tanggal 4 Ogos 2005 di bawah naungan Muassasah Darul Ulum, diuruskan oleh Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah.

SAIF ditubuhkan hasil daripada pengemblengan tenaga pemuda, masyarakat setempat, para intelektual yang inginkan penggabungan atau kesepaduan pedidikan agama, sains, tahfiz dan teknik pembelajaran dan pengajaran yang terarah.

Lokasinya yang strategik di pekan Guar Chempedak (sila rujuk peta carian) dan mempunyai prasarana dan kemudahan yang lengkap di mana ianya adalah bekas tapak Cawangan Madrasah Taufikiah Al-Khairiah Al-Halimiah. Sesi persekolahan pertama SAIF bermula pada 1 Januari 2006.

Antara sasaran utama SAIF ditubuhkan ialah :

1. Memartabatkan budaya Bahasa Al-Quran (Lughatul 'Arabiyah) sebagai bahasa pengantarnya.Semua warga SAIF berusaha untuk menguasai pertuturan Bahasa Al-Quran dalam semua masa dan ketika berada di SAIF.


2. Mempelbagaikan bahasa penggunaan termasuk Bahasa Inggeris dan Bahasa Mandarin yang amat penting dalam dunia hari ini.


3. Mengukuhkan kefahaman Islam dan semangat ukhuwwah melalui usrah yang dilaksanakan dengan lebih bersistematik dan berkesan.


4. Mengemaskini kurikulum melalui pengajaran dan pembelajaran secara islamik. Para pendidik mengembleng tenaga bagi membina modul pembelajaran yang menepati falsafah SAIF, bermatlamat penerusan warisan ulama’ yang terdidik dan terarah hasil dari proses pengajaran, pembelajaran berteraskan prinsip dakwah serta tarbiyyah dari bimbingan guru-guru, pentadbir yang komited dengan ajaran Islam.

Sistem pengajian yang digunapakai SAIF hampir sama dengan persekolahan sekolah rendah kebangsaan, iaitu bermula daripada tahun satu hingga tahun enam. Sistem pengajiannya menggabungkan tiga sukatan pelajaran teras iaitu ad-din, akademik dan juga tahfiz.


* Agama dan Bahasa Arab - Sukatan pelajaran bagi kedua-dua kurikulum ini merujuk kepada sukatan Sekolah Rendah Islam Darul Ulum (SRIDU), Yayasan Islam Kedah (YIK), Majlis Agama Islam Kedah (MAIK) dan silibus sekolah Bestari.

* Akademik - Sukatan pelajaran bagi mata pelajaran akademik berdasarkan sukatan Pelajaran Malaysia .

* Tahfiz Al- Qur’an - Sukatan pelajaran tahfiz ditentukan oleh pihak Lembaga Tadbir SAIF .

* Sukatan Tambahan - SAIF turut menyediakan pakej tambahan kepada para pelajar untuk mengikuti pengajian Qiraati dan berkomunikasi dalam Bahasa Arab dan Inggeris serta Bahasa Mandarin yang bersesuaian dengan tahap kemampuan pelajar .

Sekarang Sekolah Integrasi Al-Faizin memerlukan sedikit derma ikhlas untuk pembinaan Bangunan baru 3 Tingkatnya yang dianggarkan bernilai RM 600,000 yang boleh saudara keluarkan sama ada dalam bentuk zakat, wakaf atau pun infak. PROGRAM DANA UMMAH juga dengan ini ingin sama-sama membantu bagi merealisasikan impian murni ini. Wangpos dibayar atas nama 'TABUNG PEMBANGUNAN SAIF' dan melalui penyertaan saudara ke program ini, secara otomatik saudara telah menderma untuk sama-sama memanjangkan sinar pendidikan Islam. InsyaALLAH. Sumbangan anda juga boleh dimasukkan terus ke Bank Islam No. Akaun 02084010028830


PENCAPAIAN :

1. Menjadi tuan rumah Muktamar Dewan Pemuda PAS kali ke 47 pada 5 dan 6 Jun 2006.

2. Sekolah kedua milik DPPNK selepas SRIDU ditubuhkan pada ogos 2005

PETIKAN DARI BERITA HARAKAH

Oleh HELMI KHALID
ALOR STAR, 11 Julai (Hrkh) - Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah (DPPNK) maju setapak lagi dalam bidang pendidikan apabila bakal membuka Sekolah Integrasi Faizin (Saif) bermula awal sesi persekolahan 2006 nanti.

Ini diumumkan Ketuanya, Musoddak Haji Ahmad yang begitu komited bahawa Saif bakal berdaya saing serta mendapat sambutan terutamanya di kalangan ahli-ahli PAS.

Sejak awal 90-an lalu, DPPNK telah pun berjaya melalui penubuhan Sekolah Rendah Islam Darul Ulum (Sridu) di Tandop, dekat sini yang kini mempunyai aset bernilai melebihi RM2 juta.

Saif bakal beroperasi di Pekan Guar Cempedak, Jerai, menggunakan bekas Madrasah At-Taklimiah Al-Halimah (Lelaki) atau lebih dikenali sebagai Pondok Pak Ya.

3. Menjadi tuan rumah Ijtimak Unit Amal Kedah pada 26 Januari 2008

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons