Khamis, 18 Disember 2008

BALAK OH BALAK

PETIKAN DARI : http://hempedu08.blogspot.com/

BALAK

YANG PRIHATIN PATUT TERKEJUT

YANG MENYELEWENG PATUT MALU

YANG KAYA BERSUBAHAT PATUT BERTAUBAT

RAKYAT KINI PATUT BERSYUKUR


Oleh: Tokak Pembaris

SIRI 1: "ANDA PATUT TERKEJUT!!

Pengumuman YAB MB Kedah tentang balak baru-baru ini amat mengejutkan. Masakan tidak! Kini dengan keluasan 1,000 hektar kerajaan mendapat hasil RM16.7 juta, tidak termasuk cukai pertan metrik bila balak dikeluarkan dari hutan. YAB MB mendedahkan dengan keluasan yang sama, kerajaan lama hanya mengutip RM3 hinggga RM4 juta sahaja termasuk cukai kayu pertan metrik yang dikenakan di pusat-pusat 'checking'.

(Sejak pengumuman pertama ini dibuat di Batu 9, dalam satu ceramah umum, saya terpanggil untuk menyelongkar sedikit maklumat tentang balak di Kedah untuk perbandingan ketelusan dan efisyensi kerajaan Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR) dalam menguruskan hasilmahsul kekayaan negeri yang diamanahkan oleh rakyat – berikut adalah penemuannya untuk siri 1)

Kerajaan BN dulu hanya dapat kutip RM500 – RM1,000 sehektar kerana mereka memberi kawasan-kawasan balak secara anugerah. Dengan keluasan 1000 hektar, mereka hanya dapat mengutip premium RM500,000.00 (Lima Ratus Ribu Sahaja) Dengan cara ini, mereka mengaut hasil selebihnya dari kawasan-kawasan balak untuk kekayaan diri, mencari pengaruh politik untuk mengekalkan kekuasaan. Duit rakyat dari hasil bumi negeri diagih ikut suka hati, mengkayakan diri dan kawan-kawan, menggemukkan pemimpin parti dan membeli orang bawah dengan upah wang ringgit. Dalam budaya politik UMNO/BN, ini mungkin tidak menghairankan, tetapi bagi rakyat biasa seperti saya, yang mengharapkan pemimpin negeri melaksanakan amanah menjaga dan mengagih kekayaan negeri secara adil, ini sangat mengejutkan.

Dengan sistem tender terbuka, kerajaan Pakatan Rakyat (PR) di Kedah mengutip RM16,700 sehektar, menunjukkan peningkatan hasil sebanyak RM16,200 setiap hektar. Ya lah, kita mengaku rambut pun tak sama banyak, apa lagi hutan. Tetapi takkan tak dapat RM10,000 sehektar bagi hutan yang kurang kayunya. Bayangkan jika sepanjang pemerintahan BN, berapa banyak wang rakyat yang terbazir atau 'dibazirkan' atau digelapkan.

Jangan pula ada pihak mengatakan saya membuat fitnah. Sumber Jabatan Perhutanan menyatakan kuota tebangan bagi hutan simpan kekal di Kedah ialah 2,340 hektar setahun. Hasil keseluruhan tahunan daripada industri pembalakan adalah antara RM6 hingga RM12 juta (2004 – 2007). Tahun 2008, balak Kedah berubah wajah. (angka penuh belum diperolehi, 16.7 juta dari pengumuman YAB MB. Jika 1000 hektar dapat 16.7 juta, jika 2,340 hektar, dapat 39 juta, Tak caya? CUBALAH KIRA!).

ANDA PATUT TERKEJUT!
2,340 hektar adalah hutan simpan kekal, tidak termasuk, saya ulang sekali lagi, TIDAK TERMASUK tanah-tanah kerajaan dan tanah milik individu yang dipenuhi hutan di sana-sini. Ya Rabbi! Jauhnya beza PR dengan BN!

p/s: Tunggu siri 2... Berapa kawasan dilulus pada 2006..berapa hasil negeri, berapa pula depa kaut. Ikuti pengakuan seorang tauke balak tentang bayaran sebenar yang dibuat oleh pembalak dalam siri 3..dan rakyat patut tolak BN dan patut bersyukur kerana PR menang dalam siri 4. Mungkin ada siri 5, bergantung kepada sumber-sumber yang tidak jemu-jemu mengirimkan bahan untuk disajikan...TUNGGGUUUUU!

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons