Jumaat, 9 Mei 2008

Ibrahim Ali cadang Presiden PAS jadi Perdana Menteri?

Dato' Paduka Ibrahim Ali (Bebas-Pasir Mas) dalam ucapan menjunjung Titah Ucapan Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat mencadangkan agar kerajaan yang mengalami krisis kepimpinan hari ini menukar kepimpinan negara. -->-->
"Saya nak cadangkan jika rakyat sokong Yang Amat Berhormat Presiden PAS, Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang sebagai Perdana Menteri Malaysia," katanya bersungguh.
"Mana tahu berkat doa-doa orang-orang seperti tok guru yang berjuang dan bersih manalah tahu doa mereka ini diterima Allah,"
'Atau dalam masa dua tiga bulan ini pinjamkan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat ke Putrajaya untuk membersihkan 'tingkat empat' yang menjadi persoalan dalam negara, manalah tahu dengan solat hajat Tok Guru ini boleh membersihkannya," tegasnya.
Beliau berkata, krisis kepimpinan dalam kerajaan dan Umno telah berlaku dan kini rakyat perlu kepada kepimpinan yang berwibawa.
Beliau juga tidak menolak kemungkinan Dato' Seri Anwar Ibrahim atau sesiapa sahaja untuk menjadi Perdana Menteri, tetapi asasnya mereka perlu diterima rakyat, berwibawa dan bersih.
Beliau juga mempersoalkan pelbagai isu yang membabitkan penyelewengan dalam urusan pengagihan kontrak kerajaan, selain rasuah yang berlaku.
Katanya kerajaan sendiri tidak bersungguh dalam membasmi rasuah, katanya.
Sebelum itu Azmin Ali (KeADILan Gombak) dalam ucapannya pula mendakwa pemimpin elit Umno menjadikan Dasar Ekonomi Baru (DEB) sebagai 'lubuk rasuah' di kalangan kempimpinan Umno.
Seketika beliau bercakap mengenai isu kronisme dan kerajaan 'anak menantu' seorang ahli Parlimen bangun mencelah bertanyakan samada perkataan menantu itu ditujukan kepada salah seorang ahli Parlimen yang ada dalam Dewan Rakyat.
Azmin yang bingkas menjawab soalan itu berkata, semasa perkataan menantu itu disebutkan ramai yang tertumpu kepada satu sudut di Dewan Rakyat yang mana ke arah Khairy Jamaluddin (BN Rembau) yang dikaitkan dengan isu-isu 'menantu' kepada Perdana Menteri.
Menurut Azmin, pandangan DEB bagi kelompk elit pemimpin Umno sangat sempit yang mana mereka hanya memikirkan soal hak mereka sahaja dalam DEB dalam usaha mengaut keuntungan kepada mereka.
Sementara hak bumiputera yang lain (rakyat miskin) termasuk di Sabah dan Sarawak tidak pernah difikirkan oleh kepimpinan Umno. Ia berbeza dengan kepimpinan PAS, KeADILan dan DAP yang mana kini semakin diterima rakyat berhubung dasar-dasar membela rakyat termasuk dalam forum membincangkan DEB ini

0 komentar:

SIARAN LANGSUNG TV PAS KEDAH

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | fantastic sams coupons